Bauhaus: Modernleşmenin TasarımıTürkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi Ve Bauhaus
Bauhaus düşüncesi, bir stilin, bir eğitim hareketinin ötesinde, 1850’lerden beri Avrupa’da yürürlükte olan kültürel, ekonomik ve toplumsal bir modernleşme programını ifade eder. “Yeni” bir hayatın tasarlanabileceği inancını temsil eder. Almanya’nın kültürel nüfuz politikaları bağlamında, son Osmanlı yönetimlerinin ama özellikle de Cumhuriyet’in kurucu kadrolarının modernleşme girişimlerinde etkili olur. Sanayileşme atılımı ile sanatın birleştirilmesine yönelik kültürel politikaların ve eğitim reformlarının yapılandırılmasında Bauhaus akılcılığının katkısı önemlidir. Gazi Terbiye Enstitüsü, Köy Enstitüleri; sanat, sanayi ve meslek okulları; İstanbul Teknik Üniversitesi ve Ortadoğu Teknik Üniversitesi gibi mühendislik-mimarlık okulları; güzel sanat ve uygulamalı sanat akademileri hep Bauhausçu ilkeleri benimserler ve bunlara göre yetişmiş kadrolar tarafından kurulurlar. Günümüzde Türkiye’de çağdaş eğitimin örgütlenmesi ve tasarım kültürünün hızla yükselmesi hâlâ Bauhaus’un izlerini taşır.
Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı, bugünkü Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nin çekirdeğini oluşturan ve 1957 yılında Alman ve Türk Bauhausçular tarafından kurulan Tatbiki Güzel Sanatlar Okulu’nun 50. kuruluş yıldönümü dolayısıyla düzenlenen “Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi ve Bauhaus” Sempozyumu’na sunulan bildirileri kapsamaktadır.
Kapak resmi: Chernikov (1889-1951), bir endüstriyel tesis için tasarım.
ÖNSÖZ / Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi ve Bauhaus | Ali Artun |
Bauhaus ve Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi | Nazan Erkmen |
SUNUŞ / Bauhaus Geleneği ve Günümüz Sanatına Yansımaları | Esra Aliçavuşoğlu |
Deutscher Werkbund ve Osmanlı İmparatorluğu:Birinci Dünya Savaşı Öncesinde Tasarım Reformu, Ekonomi Politikası ve Dış Politika | John Maciuika |
The Deutscher Werkbund and the Ottoman Empire: Design Reform, Economic Policy, and Foreign Policy before the First World War | John Maciuika |
Bauhaus’un Zamanı ve Yeri | İhsan Bilgin |
Mimarın Özgürlüğü | Emel Aközer |
Soyut Düşünme ve Yaparak Öğrenme:Temel Tasarım Eğitiminin Amerika’daki Başlangıçları | Mine Özkar |
20. Yüzyılın İlk Yarısında Bauhaus Fikirlerinin Amerika Kıtasındaki Yolculuğu | Derya Yorgancıoğlu |
Bauhaus’un Alman Tasarım Kültürüne Etkileri | Ümit Celbiş |
Geometrik Modernlik: Bauhaus Enternasyonali ve Türkiye’de Sanat | Ali Artun |
Bauhaus ve Söylemleştirilen İç Mekân Anlayışı: Yeni Yaşam, Yeni Dekorasyon, Yeni Mobilya | Zeynep Yasa Yaman |
Cumhuriyet İdeolojisi ve Estetik Modernizm: Baltacıoğlu, Yeni Zamanlar ve Bauhaus | Duygu Köksal |
Yeni Adam, Baltacıoğlu ve Sanat | Kaya Özsezgin |
Gazi Eğitim Enstitüsü Resim-İş Bölümü ve Bauhaus (Yeni İnsanın Tasarımı - Yeni Bir Toplumun Tasarımı) | Hasan Pekmezci |
Tatbiki Güzel Sanatlar Okulu Eğitim İlkelerinin ve Çalışma Yöntemlerinin Uygulanmasında Alman Bauhaus ve Werkkunstschule Adlı Okulların Etkinlikleri | Mustafa Aslıer |
Bauhaus, Schneck ve Devlet Tatbiki Güzel Sanatlar Okulu (DTGSO) | Bircan Ak |
Bauhaus Güncellemesi | Erol Eti |
İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Reform Çalışmaları Kapsamında Yer Alan Temel Sanat Eğitim Dersi ve Uygulandığı On Yıllık Süre (1970-1981) Üzerine | Ali Teoman Germaner (ALOŞ) |
İTÜ Mimarlık Fakültesi’nin Kuruluş Yılları: Holzmeister, Bonatz, Diğerleri ve Mimarlık Eğitiminin Örgütlenmesinde Orta Avrupalı İzler | Belkıs Uluoğlu |
ODTÜ Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü’nde 1956-1980 Yılları Arası Eğitim Sistemi | Y. Yeşim Uysal |
İçimizdeki Bauhaus: İzmir Ekonomi Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Eğitim Programları | Tevfik Balcıoğlu |
Tekstil Sanatları Eğitiminde Bauhaus’un İzleri Üzerine | Günay (Aykaç) Atalayer |
Bauhaus’un Fotoğraf Sanatına Etkisi | Barbaros Gürsel |
Cumhuriyet’ten 1970’li Yıllara Kadar Öğretmen Okullarındaki Sanat Eğitiminde Bauhaus Benzeri Uygulamalar | Şerife Atlıhan |
Tasarımda Referans Olarak Gündelik Yaşam: Cincinnati Üniversitesi Örneği | İnci Deniz Ilgın |
El Sanatları, Tasarım ve Bauhaus İlişkisi Kapsamında Karşılaştırmalı Olarak Türkiye, Japonya, Almanya | Güngör Güner |
Nesne, Anlam, Mimarlık: Bugünden Bauhaus’a | Gülsüm Baydar Nalbantoğlu |
Bauhaus ve Avangard Piyasa | Emre Zeytinoğlu |
Tasarımın Stratejik İletişimdeki Rolü | Gökçe Dervişoğlu |
Tatbikî Güzel Sanatlar Okullarının Doğuş Sebepleri ve Fonksiyonları | Ahmet Sait Yada |
1972’de Ortadoğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nden mezun oldu. Mimarlar Odası’nda bilim ve teknoloji konuları ile mimar ve mühendislerin toplumsal konumları üzerine araştırmalar yürüttü, çeşitli makalelerin yanı sıra Fordizmin ve Mühendisin Dönüşümü adlı kitabı yazdı. 1980’den sonra Ankara Çağdaş Sahne Kültür Merkezi’ni yönetti ve burada 500 Yıllık Bilmece programı çerçevesinde sanat tarihi, edebiyat ve müzikle ilgili etkinlikler düzenledi. 1984’te Galeri Nev’in kuruluşuna katıldı. Bu tarihten başlayarak galerinin Ankara’daki sergilerini düzenledi ve aralarında Resme Bakan Yazılar, Arslan-Defterler ve Tiraje: Zamanların Hafızası’nın da bulunduğu 100’ü aşkın Galeri Nev yayınının editörlüğünü yaptı. Galeri sergilerinden başka Ankara’da Cobra ve 1950-2000, Kopenhag’da Ben Bir Başkası, İstanbul’da Mübin Orhon: Sainsbury Koleksiyonu sergilerini hazırladı. Sanart’ın kuruluşunda ve yönetiminde görev aldı. Marmara ve Yıldız üniversiteleri güzel sanatlar fakülteleri ile İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde sanat tarihi dersleri verdi. 2000 yılından bu yana, kültürel eleştiri alanında eserlerin derlendiği “Sanathayat” dizisini yönetiyor. Ayrıca, kurucusu olduğu e-skop internet dergisinin editörlüğünü sürdürüyor. Son yayınlanan kitapları: Modernliğin Sınırında Sanat: Eleştiri, Özerklik, Siyaset (2006), Müze ve Modernlik (2006), Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi (2011), Sanatın İktidarı: 1917 Devrimi, Avangard Sanat ve Müzecilik (2015); Mümkün Olmayan Müze: Müzeler Ne Gösteriyor? (2017), Dada Kılavuz, 1913-1923 Münih, Zürih, Berlin, Paris (Nur Altınyıldız Artun ile birlikte, 2018); Modernizm Kavramı ve Türkiye’de Modernist Sanatın Doğuşu (2020); Hayalperest Mimarlık/Özgür Aletlerin Mimarlığı (2023); Mimarlığın Aklı (2024).
Kitabın Adı | Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı |
Alt Başlık | Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi Ve Bauhaus |
ISBN | 9789750506666 |
Yayın No | İletişim - 1381 |
Dizi | Sanat Hayat - 16 |
Alan | Mimarlık |
Sayfa | 587 sayfa |
En | 130 mm |
Boy | 195 mm |
Ağırlık | 585 gr |
Perakende Satış Fiyatı | 430,00 TL |
Baskı | 6. baskı - Kasım 2020 (1. baskı - Nisan 2009) |
Derleyen | Esra Aliçavuşoğlu, Ali Artun |
Dizi Editörü | Ali Artun |
Yayına Hazırlayan | Elçin Gen |
Kapak Tasarımı | Ata Öztürk, Özlem Özkal |
Uygulama | Hüsnü Abbas |
Düzelti | Elçin Gen |
Dizin | Asude Ekinci |
Baskı | Sena Ofset |
Cilt | Sena Ofset |