Estetik ve PolitikaRealizm-Modernizm Çatışması
1930’larda Ernst Bloch ile Georg Lukács arasında başlayan modernizm ve realizm konusundaki tartışma 20. yüzyıl estetiğinin rehberlerinden biri olmuştur. Estetik ve Politika derlemesi, bu iki filozofun yanı sıra Walter Benjamin, Theodor W. Adorno ve Bertolt Brecht’in de katıldığı bu tartışmanın kilit metinlerini biraraya getirmektedir. Bu metinler estetiğin kimi temel kavramlarının aydınlatılması bakımından da temel bir kaynak oluşturuyor: “Sanatın özerkliği ve toplumsallığı”, “popüler sanat ve elitizm”, “form-içerik”...
Modernizm-realizm çatışması, İkinci Dünya Savaşı arifesinde doğar ve Soğuk Savaş’ın dinmesine kadar sürer. Bu dönemdeki yoğun siyasal, toplumsal, kültürel kavgaların estetik cephesini oluşturur. Fredric Jameson’un “Sonsöz”ü bu çerçevede bir incelemedir.
Günümüzde sanat, özelleştirilmesi, finansallaşması, endüstrileşmesi ve iletişim teknolojileriyle kaynaşması sonucu özerkliğini yitiriyor. Dolayısıyla sahip olduğu politik gücü koruyabilmesi hayati bir önem taşıyor. Ayrıca çağdaş bir realizm tutulması yaşanıyor. Yani modernizm-realizm çatışması da aşılmış sayılmaz. Onun için Estetik ve Politika tartışmaları hâlâ yol gösteriyor.
Kapak: John Heartfield, “Burjuva basınını okumak sizi kör ve sağır yapar“ AIZ kapağı, 1930.
1885’te Yahudi bir küçük memur ailesinin çocuğu olarak Ludwigshafen’de doğdu. Münih’te, fizik ve müzik yan dallarıyla destekleyerek, felsefe doktorası yaptı. “Emperyalist işgal savaşı” olarak gördüğü Birinci Dünya Savaşı’nın başlaması üzerine İsviçre’ye iltica etti. 1920’lerde Berlin’de bulunduğu yıllarda, Marksist tiyatrocu-yazar Brecht’le ve düşünür Benjamin’le yakın ilişkisi vardı. Nazilerin iktidara gelmesi üzerine tekrar ülke dışına çıktı. Son olarak gittiği Prag’ın da Nazi işgaline uğraması arefesinde ABD’ye göç etti. 1949’da, İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra Sovyetler Birliği himayesinde kurulan Demokratik Almanya Cumhuriyeti’ne taşındı, Leipzig Üniversitesi’nde çalıştı ve bir süre “devlet filozofu” muamelesi gördü. 1956’da Sovyetler Birliği’nin Macaristan’daki liberal-sosyalist rejime müdahalesini eleştirmesi ve derslerinde bu eleştirisi doğrultusunda “özgürlük ideali”ni işlemesi üzerine zorunlu emekliliğe sevk edildi. 1961’de Batı Almanya’ya geçti ve Tübingen Üniversitesi’nde ders vermeye başladı. 1968 öğrenci hareketine eleştirel ama hararetli bir destek verdi. 1977’de Tübingen’de öldü. Üç bine yakın öğrencinin meşaleli yürüyüşüyle uğurlandı.
Eserleri: Geist der Utopie [Ütopyanın Tini], 1918; Thomas Münzer als Theologe der Revolution [Devrimin Teologu Olarak Thomas Müntzer], 1921; Freiheit und Ordnung [Özgürlük ve Düzen], 1947; Spuren [İzler], 1930; Subjekt - Objekt [Özne- Nesne], 1949; Erbschaft dieser Zeit [Bu Çağın Mirası], 1935; Avicenna und die Aristotelische Linke [İbn-i Sina ve Aristotelesçi Sol], 1949; Das Prinzip Hoffnung [Umut İlkesi], 1954-1959; Naturrecht und menschliche Würde [Doğal Hukuk ve İnsan Onuru], 1961; Tübinger Einleitung in die Philosophie [Tübingen Mukaddimesi - Felsefeye Giriş], 1963; Atheismus im Christentum [Hıristiyanlıktaki Ateizm], 1968; Das Materialismusproblem, seine Geschichte und Substanz [Materyalizm Sorunu, Tarihi ve Özü], 1972; Experimentum Mundi. Frage, Kategorien des Herausbringens, Praxis [Dünya Deneyi. Soru, Çıkarsamanın Kategorileri, Praxis], 1975.
İletişim Yayınları Bloch’tan Umut İlkesi’ni (çev. Tanıl Bora, 1. cilt 2007, 2. cilt 2012) ve İzler’i yayımlamıştır (çev. Suzan Geridönmez, 2010).
1898’de Augsburg’da doğdu. 20. yüzyılın en etkili oyun yazarı, tiyatro yönetmeni ve şairidir. Epik tiyatronun kurucusu olarak anılır. 1918’e kadar Münih’teki Ludwig Maximilian Üniversitesi’nde doğa bilimi, tıp ve edebiyat okur. 1924’te edebiyat ve tiyatro çevreleriyle ilişki kurabilmek için Berlin’e yerleşir. 1933 yılında, Tedbir adlı oyunu nedeniyle, vatana ihanet suçlamasıyla hakkında soruşturma başlatılır. Bunun üzerine Brecht ve yakınları, Berlin’i terk ederler. Aynı yıl eserleri Naziler tarafından yakılır ve yazar 1935’te vatandaşlıktan çıkarılır. Bundan sonra, farklı aralıklarla Danimarka, Kaliforniya ve İsviçre’de kalır. Eserlerinin çeşitli ülke ve şehirlerde gösterildiği bu sürgün yıllarında Batı Almanya’ya girmesine izin verilmemiştir. 1948 yılında, Alman Demokratik Cumhuriyet Kültür Birliği’nin davetiyle Berlin’e gitmek üzere yola çıkar. Batı Almanya’ya geçmesi halen yasak olan Brecht, Berlin’de arkadaşlarıyla bir araya gelir ve çalışmalarını sürdürür. 1949 yılında sahnelenen Cesaret Ana ve Çocukları büyük başarı kazanır. 1956 yılında Berlin’de ölen Brecht’in, bazıları ödül almış pek çok eserinden başlıcaları şunlardır: Gecede Trampet Sesleri (1919), Üç Kuruşluk Opera (1928), Küçük Burjuvanın Yedi Ölümcül Günahı (1933), Sezuan’ın İyi İnsanı (1939), Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi (1941), Kafkas Tebeşir Dairesi (1949), Komün Günleri (1949).
Kitabın Adı | Estetik ve Politika |
Alt Başlık | Realizm-Modernizm Çatışması |
Orijinal Adı | Aesthetics and Politics |
ISBN | 9789750520921 |
Yayın No | İletişim - 2379 |
Dizi | Sanat Hayat - 38 |
Alan | Politika/Siyaset, Sanat, Sosyoloji |
Sayfa | 322 sayfa |
En | 130 mm |
Boy | 195 mm |
Ağırlık | 311 gr |
Perakende Satış Fiyatı | 290,00 TL |
Baskı | 3. baskı - Nisan 2021 (1. baskı - Ekim 2016) |
Yazar | Ernst Bloch, Georg Lukács, Bertolt Brecht, Walter Benjamin, Theodor W. Adorno |
Çeviren | Elçin Gen, Taciser Belge, Bülent Aksoy |
Dizi Editörü | Ali Artun |
Yayına Hazırlayan | Elçin Gen |
Kapak Tasarımı | Suat Aysu, Özlem Özkal |
Uygulama | Hüsnü Abbas |
Düzelti | Asude Ekinci |
Dizin | Elçin Gen |
Baskı | Sena Ofset |
Cilt | Güven Mücellit |