Sürrealizm / MimarlıkMekân Sanatı
Sürrealizm rüya aleminden ve bilinçdışından beslenen; aklın hükmünü sarsan; arzuyu egemen kılan bir yeni gerçeklik yaratma peşindeydi. Önce edebiyatta belirdi, sonra “bulunmuş nesneler”, resim, fotoğraf ve heykeli kapsadı. Her ne kadar sürrealist bir mimarlıktan söz edilemeyeceği yaygın bir kanı olsa da, sürrealistler kentle ve mekânla hep haşır neşir oldular. Mimariyi öteki sanatlarla kaynaştıran mekânlar hayal ettiler. Modernist mimarlığın katı rasyonelliğine ve işlevselciliğine karşı şiirselliği, rastlantıyı, arzuyu, mitleri, kökenleri öne çıkaran bir mimarlığı konu edindiler. Hem metafor olarak hem de düz anlamda yitirilen “ev”i aradılar. Bu derleme, sürrealizm ile mimarlık ve modernlik ilişkisini değerlendiren incelemelerle başlıyor. Sürrealistlerin hayatındaki ve yazınındaki Paris’in izini süren makalelerle devam ediyor. Ardından Paris’te ve New York’ta düzenlenen kimi sürrealizm sergilerinin mekânları ile Kiesler’in tasarımlarını ele alan yazılar geliyor. Bataille, Éluard, Aragon, Tzara, Dalí, Arp, Matta ve Kiesler’in mimarlık üzerine kısa metinleri derlemenin son bölümünü oluşturuyor.
Mimarlığı Baştan Çıkarmak | Nur Altınyıldız Artun |
Sürrealizm, Mit ve Modernite | Dalibor Vesely |
Fantezi, Tekinsizlik ve Sürrealist Mimarlık Kuramları | Anthony Vidler |
Mimarlık ve İkizi | Bernard Tschumi |
Çözünür Kent: Sürrealist Paris Algısı | Roger Cardinal |
Sürrealist Paris: İçinde Yaşanan Kentin Perspektiften Yoksun Mekânı | Dagmar Motycka Weston |
Sürrealizm ve Paris’in Aklın Almayacağı Biçimde Süslenmesi | Raymond Spiteri |
‘Un salon au fond d’un lac’, Sürrealizmin Ev Hali | Krzysztof Fijalkowski |
Arzuyu Sahnelemek | Alyce Mahon |
Exposition Internationale du Surréalisme, Paris 1938 | Uwe M. Schneede |
Duchamp’ın Labirenti: First Papers of Surrealism, 1942 | T. J. Demos |
Breton, Duchamp, Kiesler: 1947 Sergi Politikası | Eva Kraus |
İdeal Tiyatro’nun Peşinde | Barbara Lesak |
Sonsuzluk ve İndirgeme: Frederick Kiesler’in Sonsuz Ev’i | Antje Von Graevenitz |
Mekân Evi: Yapının Ruhu | Beatriz Colomina |
Opera Pasajı | Louis Aragon |
Mimarlık | Georges Bataille |
Bir Kentin Aklın Almayacağı Biçimde Süslenmesi Üzerine | Paul Eluard |
Art Nouveau Mimarlığın Müthiş ve Yenilesi Güzelliğine Dair | Salvador Dali |
Beğenide Belirli Bir Otomatizme Doğru | Tristan Tzara |
Duyusal Matematik – Zaman Mimarlığı | Roberto Matta Echaurren |
Sürrealist Mimarlık Manifestosu: Fil Stiline Karşı Bide Stili | Jean Arp |
Kiesler’in Yumurtası ve Hurafeler Salonu | Jean Arp |
Hurafeler Salonu’nun Sihirli Mimarlığı | Frederick Kiesler |
Mimarlık Üzerine Notlar: Mekân-Evi | Frederick Kiesler |
“Sonsuz Ev”: İnsan Yapımı Bir Kozmos | Frederick Kiesler |
Modern Mimarlıkta Sözde-İşlevselcilik | Frederick Kiesler |
NUR ALTINYILDIZ ARTUN (1955-2019) Mimarlık ve restorasyon eğitiminin ardından, İstanbul’un koruma tarihi konusundaki doktorasını İTÜ’de tamamladı. Mimarlık mirasının anlamlandırılması; kent ve iktidar ilişkileri; mekân ve toplumsal bellek konuları üzerinde çalıştı. Bilkent, İstanbul Bilgi, Bahçeşehir ve Kadir Has üniversitelerinde öğretim üyeliği yaptı. Mimarlık, International Journal of Art & Design Education ve Muqarnas’ta makaleleri yayınlandı. Arzu Mimarlığı: Mimarlığı Düşünmek ve Düşlemek başlıklı kitabın eş-editörlüğünü, Sürrealizm/Mimarlık: Mekân Sanatı kitabının editörlüğünü yaptı. Ali Artun ile birlikte Dada Kılavuz’unu (2018) kaleme aldı ve yayınladı. e-skop internet dergisinin editörü.
Kitabın Adı | Sürrealizm / Mimarlık |
Alt Başlık | Mekân Sanatı |
ISBN | 9789750516474 |
Kapak Görseli | Antoni Gaudí (1852-1926), La Sagrada Familia |
Yayın No | İletişim - 2058 |
Dizi | Sanat Hayat - 31 |
Alan | Mimarlık, Sanat |
Sayfa | 524 sayfa |
En | 130 mm |
Boy | 195 mm |
Ağırlık | 490 gr |
Perakende Satış Fiyatı | 410,00 TL |
Baskı | 2. baskı - Ekim 2020 (1. baskı - Ekim 2014) |
Derleyen | Nur Altınyıldız Artun |
Çeviren | Mustafa Tüzel, Akın Terzi, Esin Soğancılar, Roysi Ojalvo, Hanneke van der Heijden, Elçin Gen, Ayşe Boren, Zeynep Baransel, Nur Altınyıldız Artun, Renan Akman |
Dizi Editörü | Ali Artun |
Yayına Hazırlayan | Elçin Gen |
Kapak Tasarımı | Suat Aysu, Özlem Özkal |
Uygulama | Hüsnü Abbas |
Düzelti | Asude Ekinci |
Dizin | Elçin Gen |
Baskı | Sena Ofset |
Cilt | Sena Ofset |