Sanat-Mimarlık KompleksiKüreselleşme Çağında Sanat, Mimarlık ve Tasarımın Birliği
Hal Foster, “yıldız mimarlar”ın çalışmaları ve sanatı yeni alanlara açan sanatçıların eserleri üzerinden, “sanat-mimarlık kompleksi” adını verdiği bu kaynaşmanın tarihini ve günümüzdeki etkilerini inceliyor. Küresel gösteri kültürünün yarattığı sahte öznelliğe ve toplumsallığa direnmenin yollarını araştırıyor.
Geçtiğimiz yarım yüzyıl boyunca, sanatın mimarlık ve tasarımla kaynaşmasına tanık olduk: Sanat eserleri, alışıldık galeri ve müze mekânlarının sınırlarını aşıp eski sanayi yapılarına, gündelik hayatın mekânlarına ve doğaya açılırken, mimarlık da yapısal, tarihsel ve toplumsal önceliklerini bir kenara bırakarak kendini gitgide bir “görsel sanat” olarak kurmaya başladı. Bunun sonucunda, bir yandan ölçeği ve kamusal alana müdahalesi yönünden mimarlıkla boy ölçüşen bir sanat, diğer yandan görsel kültürümüzde sanatçılar kadar derin izler bırakan “yıldız mimarlar” ortaya çıktı. Bu birleşme sonucunda şirketler ve hükümetler, içerdiği eserlerden çok mimarisiyle öne çıkan ikonik müzelerle, festival ve bienal benzeri etkinliklerle şehirleri “markalaştırmak” ve iş dünyasının yatırımlarını çekmek için gözlerini sanat-mimarlık ikilisine çevirdiler. Ekonomi ile kültürün ayrılmaz biçimde iç içe geçtiği bu süreçte, her iki alan da, dünya çapında yaygınlaşan gösteri kültürüne eklemlendi ve onu pekiştirdi. Sanat da mimarlık da, neoliberal ekonomi politikalarının kültür yoluyla hayata geçirilmesinin aracı haline geldi.
Hal Foster, “yıldız mimarlar”ın çalışmaları ve sanatı yeni alanlara açan sanatçıların eserleri üzerinden, “sanat-mimarlık kompleksi” adını verdiği bu kaynaşmanın tarihini ve günümüzdeki etkilerini inceliyor. Küresel gösteri kültürünün yarattığı sahte öznelliğe ve toplumsallığa direnmenin yollarını araştırıyor.
Princeton Üniversitesi'nde sanat tarihi profesörü. Çağdaş sanat kuramı ve eleştirisine politik bir ufuk getirmiştir. Kitaplarında özellikle modernizmin sorgulandığı yakın zamanların sanatını inceler. Hem sanatın eleştirel ve siyasal gücünün nasıl aşındırıldığını çözümler, hem de çağdaş bir avangardın izini sürer. 1983 yılında yayınlanan, editörlüğünü yaptığı Estetik-Karşıtı: Postmodern Kültür Üzerine Yazılar (Anti-Aesthetic: Essays on Postmodern Culture), sanatta modernizmin krizini kuramlaştıran ilk kaynaklardandır. Kayıtlar: Sanat, Gösteri ve Kültürel Politika (Recodings: Art, Spectacle, Cultural Politics) (1985) gösteri kültürü ve medyanın sanat üzerindeki egemenliği karşısında kültürel muhalefetin yollarını ve çağdaş sanatta siyaset kavramını araştırır. Gerçeğin Dönüşü (Return of the Real) (1996), avangardı 20. yüzyılda iki dünya savaşı arasına sıkıştıran Peter Bürger'in ünlü tezine alternatif bir neo-avangard kuramı geliştirir. Diğer belli başlı eserleri sürrealizmi işlediği Zorunlu Güzellik (Compulsive Beauty) (1995), Tasarım ve Suç (2002) ve editörlüğünü yaptığı Çağdaş Kültürde Tartışmalar'dır (Discussions in Contemporary Culture). Hal Foster 1980'lerde Art in America dergisinin editörleri arasında bulundu; kurulduğundan beri de October dergisinin editörleri arasında yer alıyor. The Guardian gazetesinde ve London Review of Books dergisinde eleştirileri yayınlanıyor.
Kitabın Adı | Sanat-Mimarlık Kompleksi |
Alt Başlık | Küreselleşme Çağında Sanat, Mimarlık ve Tasarımın Birliği |
Orijinal Adı | The Art-Architecture Complex |
ISBN | 9789750511738 |
Yayın No | İletişim - 1867 |
Dizi | Sanat Hayat - 27 |
Alan | Mimarlık, Sanat |
Sayfa | 365 sayfa |
En | 130 mm |
Boy | 195 mm |
Ağırlık | 348 gr |
Perakende Satış Fiyatı | 315,00 TL |
Baskı | 4. baskı - Ekim 2022 (1. baskı - Mayıs 2013) |
Yazar | Hal Foster |
Çeviren | Serpil Özaloğlu |
Dizi Editörü | Ali Artun |
Yayına Hazırlayan | Elçin Gen |
Kapak Tasarımı | Suat Aysu, Özlem Özkal |
Uygulama | Hüsnü Abbas |
Düzelti | Asude Ekinci |
Baskı | Sena Ofset |
Cilt | Sena Ofset |