Avangard Sanat TeorisiAvangard Düşüncesi ve Tarihi
Poggioli’nin 1940’ların sonunda Inventario dergisinde dört bölüm halinde tefrika edilen ve 1962’de kitap olarak yayınlanan Avangard Sanat Teorisi adlı çalışması, Batı sanatı ve edebiyatında avangardı sosyolojik bir olgu olarak inceleyen ilk kapsamlı çalışmadır. Poggioli, “avangard” veya “öncü” sıfatının belirli eğilim ve hareketleri nitelemek üzere kullanılmaya başlandığı 1800’lerin sonundan 20. yüzyılın ortalarına kadar, sanat ve edebiyat alanında geleneğe ve klasizme karşı bayrak açan, estetik (ve yer yer ahlaki) normlardan sapmayı başlı başına norm haline getiren hareketlerin ortak paydalarını kavramsallaştırır. Manifesto ve bildirgelerden yola çıkarak, bu hareketleri “avangard” sıfatıyla nitelemeye imkân veren tutumları ve eğilimleri etraflıca inceler. Genel olarak toplumun, özel olarak da sanat kamusunun ve eleştirmenlerin bu hareketlere ve sanatçılarına yönelik “hasmane” tepkilerini değerlendirerek, avangarda damgasını vuran yabancılaşmanın izini sürer. Sanatın ve edebiyatın avangardları ile siyasetin öncü kuvvetleri arasındaki yakınlaşmaları ve kopuşları ortaya koyar; sanatın devrimcileri ile siyasetin devrimcilerini karşılaştırır. Modernliğin bir ürünü olarak avangardın “modernperestlik”le ilişkisini sorunsallaştırır. Nihayet, daha o zamandan kimi çevrelerce “bittiği” ilan edilen avangardın “çağdaş ve modern sanat için bir doğa kanunu olduğunu” öne sürer. Avangard Sanat Teorisi, sanat tarihindeki ve çağdaş sanattaki avangard kavramını ve olgusunu değerlendirmek için etraflı bir yol haritası oluşturur.
RENATO POGGIOLI (1907-1963) Floransa’da Rus dili ve edebiyatı eğitimi aldı. Eugonio Montale ve Elio Vittorini gibi anti-faşist yazar ve şairlerin yer aldığı Solaria dergisi (1926-1934) çevresine katıldı ve dergiye düzenli olarak yazdı. 1930’ların başında Floransa Üniversitesi’nde Rus edebiyatı dersi verdi; İtalyan hükümetinin görevlendirmesiyle Prag ve Varşova üniversitelerinde İtalyan dili dersleri verdi. 1938’de bu görevini bırakarak ABD’ye gitti ve Northampton’daki Smith College’da İtalyan dili dersi vermeye başladı. Sürgündeki anti-faşist İtalyan aydınlarıyla birlikte Mazzini Derneği’ni kurdu. İkinci Dünya Savaşı sırasında (1943-1945) ABD ordusunda görev aldı. 1947’de Harvard Üniversitesi’ne geçerek Slav dili ve edebiyatı derslerine döndü; Harvard’ın Karşılaştırmalı Edebiyat bölümünün kurucuları arasında yer aldı. ABD’de yaşadığı yıllarda da İtalyanca yazmaya ve çalışmalarını İtalya’da yayınlamaya devam etti. İtalyan şair Luigi Berti’yle birlikte, 1946-1963 yılları arasında yayınlanan Inventario adlı edebiyat dergisini kurdu. Avangard Sanat Teorisi başlıklı çalışmasının ilk hali, 1949-1951 yılları arasında dört bölüm halinde bu dergide yayınlandı. 20. yüzyıl başı Rus şairlerinin eserlerini İtalyancaya çevirerek antolojiler yayınladı (La violetta notturna, 1933; Il fiore del verso russo, 1950). Rus edebiyatının yanı sıra Kafka ve Hašek gibi Çek yazarların eserlerini ele aldığı denemeleri Pietre di paragone (1939) başlığıyla yayınlandı; Hašek’in Aslan Asker Şvayk adlı eserini İtalyancaya çevirdi (1961). Poeti slavi (1950) başlıklı derlemede, Bulgar ve Çek şairlerin eserlerinden yaptığı çevirileri biraraya getirdi. Çağdaş Rus şiiri üzerine eski çalışmalarını genişleterek, The Poets of Russia, 1890-1930 (1960) başlığıyla İngilizce olarak yayınladı. Renato Poggioli 1963 yılında geçirdiği trafik kazasında öldü.
Kitabın Adı | Avangard Sanat Teorisi |
Alt Başlık | Avangard Düşüncesi ve Tarihi |
Orijinal Adı | Teoria dell'arte d'avanguardia |
ISBN | 9789750537486 |
Yayın No | İletişim - 3480 |
Dizi | Sanat Hayat - 57 |
Alan | Sanat |
Sayfa | 309 sayfa |
En | 130 mm |
Boy | 195 mm |
Perakende Satış Fiyatı | 275,00 TL |
Baskı | 1. baskı - Ekim 2024 |
Yazar | Renato Poggioli |
Çeviren | Ayşe Boren |
Dizi Editörü | Ali Artun |
Yayına Hazırlayan | Elçin Gen |
Kapak Tasarımı | Özlem Özkal, Suat Aysu |
Uygulama | Hüsnü Abbas |
Düzelti | Asude Ekinci |
Baskı | Ayhan Matbaası |
Cilt | Güven Mücellit |