Sanat Tarihinin SonuModernizmden Sonra Sanat Tarihi
Hans Belting, modernliğin, tarihin ve nihayet insanın sonunun ilan edildiği çağdaş zamanlarda, modernlikten beri sanata yön vermiş olan “sanat tarihi”nin de sona erdiğini öne sürüyor. “Sanat tarihinin sonu”, sanatın ya da sanatla ilgilenen bilimin sona erdiğine değil, sanatta ve sanat tarihi söyleminde yerleşmiş bir geleneğin bittiğine işaret ediyor. Sanat tarihinin kurduğu çerçeveye sığamayan çağdaş sanatın sonunda onu parçaladığını öne süren Belting, günümüzde sanat üzerine düşünmek ve yazmak için bambaşka bir yaklaşıma ihtiyaç olduğunu savunuyor. Özellikle İkinci Dünya Savaşı sonrasında Avrupa ve ABD’de modernizm ve avangardın seyrini izleyerek, çağdaş sanattaki gelişmelerin kökenlerini ve sonuçlarını irdeliyor. Yüksek/düşük kültür ayrımı, sanat eleştirisi karşısında sanat tarihi, modernizmin sanat tarihinde icat edilişi gibi meselelere eğiliyor.
“Modernizmin mücadelesini verdiği tabulardan kurtuluş, sanat hiç kimseyi kışkırtmaz olduğundan beri değerini yitirdi Modernizmin icadı olan burjuva-karşıtı avangardın meydan okuması, burjuvazinin çöküşüyle birlikte avangard da düşmansız kaldığı için, ortadan kalktı. Bir “seçkinler kültürü” imgesi etrafında yapılan tartışma, herkesin kendi seçimini yapabileceği bir kitle kültürü düzeyinde hükümsüzleşti. Son olarak da, kimliğin ya da çelişkinin yeri olarak tarih, her yerde hazır ve nazır ve kullanılabilir olduğu ölçüde, otoritesini yitirdi. Böylelikle tarihsel kültürümüze yön veren imge olarak sanat tarihi de ortadan kalktı.”
Hans Belting
(1935, Andernach) Ortaçağ ve Rönesans sanatının yanı sıra, çağdaş sanat ve imge teorisiyle uğraşan bir sanat tarihçisi. Mainz
ve Roma’da üniversite eğitimi aldıktan sonra, 1959’da Mainz Üniversitesi’nde sanat tarihi üzerine doktorasını tamamladı. Ardından Harvard Üniversitesi’ne bağlı Dumbarton Oaks enstitüsünde (Washington) araştırma bursu kazandı. 1980-1992 yılları arasında Münih’teki Ludwig Üniversitesi’nde ders verdi. 1992’den itibaren Karlsruhe’deki Sanat ve Tasarım Üniversitesi’nin Sanat Tarihi ve Medya Kuramı Enstitüsü’nde profesör olarak ders verdi. 2004-2007 yılları arasında, Viyana’da bulunan Uluslararası Kültürel Çalışmalar Merkezi’nin yöneticiliğini yaptı. Sanat tarihi alanındaki çalışmalarında, Avrupa toplumlarında imgelerin işlevine odaklandı ve kült nitelikli imgenin sanatsal imgeye dönüşme sürecini inceledi. Floransa ve Bağdat: Doğu’da ve Batı’da Bakışın Tarihi adlı eseri Türkçeye çevrildi (KÜY, 2. baskı 2015).
Kitabın Adı | Sanat Tarihinin Sonu |
Alt Başlık | Modernizmden Sonra Sanat Tarihi |
Orijinal Adı | Das Ende der Kunstgeschichte / Eine Revision nach zehn Jahren |
ISBN | 9789750530050 |
Yayın No | İletişim - 2948 |
Dizi | Sanat Hayat - 48 |
Alan | Sanat |
Sayfa | 343 sayfa |
En | 130 mm |
Boy | 195 mm |
Perakende Satış Fiyatı | 300,00 TL |
Baskı | 1. baskı - Kasım 2020 |
Yazar | Hans Belting |
Çeviren | Mustafa Tüzel |
Dizi Editörü | Ali Artun |
Yayına Hazırlayan | Elçin Gen |
Kapak Tasarımı | Özlem Özkal, Suat Aysu |
Uygulama | Hüsnü Abbas |
Düzelti | Asude Ekinci |
Baskı | Sena Ofset |
Cilt | Güven Mücellit |