Sanat ve GölgesiSanattan Geriye Ne Kaldı?
Perniola’ya göre zamanımızda sanat, özerkliğini yitirerek piyasaya ve kitle iletişimine kaynar. Gizemli atmosferinden, aurasından ve eleştiriden yalıtılır. Peki geriye ne kalır? Sanatın gölgesi kalır. İşte Perniola bu gölgede günümüz estetiğini ve geleceğin sanatını keşfe çıkar. Modernliği ve çağdaşlığı tartışır. Walter Benjamin’den, Gilles Deleuze ve Giorgio Agamben’e birçok filozofu; Andy Warhol’dan, Joseph Kosuth ve Guy Debord’a sanatçıları; Derek Jarman’dan Wim Wenders’e sinemacıları tarayarak, çağdaş bir sanat felsefesinin veya felsefi bir sanat ve sinemanın olanaklarını arar.
"Mario Perniola zamanımız estetiğinin en etkili teorisyenlerinden biri olarak önemli bir yol açmıştır. Bir eserin gölgesinin o eserden daha önde olduğuna ilişkin tezi çığır açıcıdır."
Hugh J. Silverman
"Bugün 'seyirci kitlesi' dendiğinde, Bourdieu’nün toplumsal seçkinlik kategorisi kapsamına aldığı, uzmanların ve geleneksel müze ziyaretçilerinin oluşturduğu dar elit topluluğu kastedilmez. Sanat dinini takip eden saygılı mutlu azınlığın yerini, bir kâfirler kitlesi almıştır – çağdaş sanatın tahrikleri karşısında umursamazlık ya da açık ret tutumu içinde olan bir kitledir bu. Çağdaş sanat ile toplumun çok büyük bir bölümü arasında, çarpıcı bir kültürel kopukluk oluşmuştur. Bu yüzden, çağdaş sanat ile seyirci topluluğu arasındaki ilişki, artık takdir ve hayranlık isteği üzerine değil, tahrik ve skandal üzerine kuruludur. Dolayısıyla sanatsal değer, enformasyon ve iletişim piyasasına dayanma eğilimi gösterir."
Mario Perniola
Torino Üniversitesi’nde felsefe eğitimi aldı. 1966 - 1969 yılları arasında Sitüasyonist Enternasyonal’le ilişki kurdu ve ilerleyen yıllarda da Guy Debord’la dostluğunu sürdürdü. Stanford Üniversitesi (ABD), Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (Paris), Alberta Üniversitesi (Canada), Kyoto Üniversitesi (Japonya), São Paulo Üniversitesi (Brezilya), Melbourne Üniversitesi (Avustralya) ve Singapur Ulusal Üniversitesi gibi pek çok üniversite ve araştırma kurumunda ders verdi. Agaragar (1971-73), Clinamen (1988-92), Estetica News (1988-95) gibi dergilerin yayınında çalıştı. 2000 yılında, kültürel çalışmalar ve estetik alanında yılda iki kez yayınlanan Agalma. Rivista di Studi Culturali e di Estetica dergisini kurdu. Yazarın İletişime Karşı adlı kitabı Dost Yayınları (2006) tarafından yayınlandı. 20. yüzyıl estetiğini “yaşam”, “form”, “eylem”, “duygu” gibi temalar çerçevesinde incelediği Estetica Contemporanea: Un Panorama Globale (Çağdaş Estetik: Küresel Bir Bakış) başlıklı kitabı, önümüzdeki günlerde SanatHayat dizisi kapsamında yayınlanacak.
Kitabın Adı | Sanat ve Gölgesi |
Alt Başlık | Sanattan Geriye Ne Kaldı? |
Orijinal Adı | L’arte e la sua ombra |
ISBN | 9789750518355 |
Yayın No | İletişim - 2218 |
Dizi | Sanat Hayat - 36 |
Alan | Sanat |
Sayfa | 118 sayfa |
En | 130 mm |
Boy | 195 mm |
Ağırlık | 129 gr |
Perakende Satış Fiyatı | 150,00 TL |
Baskı | 3. baskı - Şubat 2022 (1. baskı - Ekim 2015) |
Yazar | Mario Perniola |
Çeviren | Kemal Atakay |
Dizi Editörü | Ali Artun |
Yayına Hazırlayan | Elçin Gen |
Kapak Tasarımı | Suat Aysu, Özlem Özkal |
Uygulama | Hüsnü Abbas |
Düzelti | Asude Ekinci |
Baskı | Sena Ofset |
Cilt | Sena Ofset |