Başlama Yeri
Masallara karışmış bir kentin keşfi ve kendileri için garip bir arayışa çıkacak o yürekli insanı bekleyen kent ahalisi. Beklenen kim mi? Hugh; başlama yerinden, dingin ve huzur veren eşikten keşiflere yelken açan Hugh... Günümüzün çok okunan, geniş bir coğrafyada ilgiyle izlenen yazarı Ursula K. Le Guin’den düşsel bir öykü; daha doğrusu, yeryüzündeki en eski öykünün çağdaş düşlerle örülmüş yorumu.
Genç Bir Kız
Türkiye’de önce Ayrılmak’la tanınan Dan Franck, Genç Bir Kız’da da kamerasını yine çağımızın kadın-erkek ilişkilerine yöneltiyor, kurguyu yine kamera hareketlerinin üzerine oturtuyor: Zamanda geri dönüşler, ileri gidişler, kesme-yapıştırmalar, sallantılı tren yolculukları... Luca ve Anna’nın “Leningrad ile Paris arasında kırılmış aşklarının hikayesi"...
Usulca
Kendi halinde bir insan olan doktor Vincent Artus`u zaman zaman tedirgin eden tek şey, öldürdüğü karısı Beatrice`le ilgili anılarıdır. Bu sakin yaşamı bir gün, Beatrice`in ilk evliliğinden olan kızı Camille`nin ortaya çıkmasıyla altüst olacaktır. Camille, hala yaşadığına inandığı annesini bulmak istemektedir.
Kötü Bir Şaka
Yazarlık, şöhret rüyası, ticaret, safdillik, tilkilik, kıssadan hisse, intikam... Svevo’nun hem kendine, hem mesleğine, hem her yazara, hem herkese bıyık altından hafifçe güldüğü bu küçük roman birkaç erkek kahraman arasında geçiyor; aşk meşk yok, beklenmedik şeyler var: Bir para-pul entrikası, birinin burnunun üzerine indirilen bir yumruk ve sürüyle serçe...
Vişnenin Cinsiyeti
İngiltere tarihinin en kanlı dönemlerinden biri: Sekiz yıl süren bir iç savaş, Cromwell öncülüğünde yobazların şiddet dolu ayaklanması, ayaklanmanın daha beter bir şiddetle bastırılması, ardından veba salgını, Londra’yı yerle bir eden büyük yangın.
Aden
Bilimkurgunun önemli ismi, Solaris’in yazarı Stanislaw Lem’den teknolojiye ve iletişime dair felsefi sorularla dolu fantastik bir roman.
Aşktan Sözettiğimizde Sözünü Ettiklerimiz
Az konuşan, jestlerle ve tepkilerle anlaşmaya çalışan sessiz insanların “gürültüyü sevmeyen” yazarı Raymond Carver’dan kısa hikayeler. Sıradanlıkla malûl bir dünya ve yalın ama asla sıradan olmayan tasvirler... Belki tasvirin de ötesinde, görüntüyü yazıya aktaran bir “kamera” çalışması. Ve kameranın önünden geçip giden yaralı, hüzünlü, inatçı, aldatan, pişmanlık duyan insanlar...
O Zevkler
Fransız kadın yazar Colette, O Zevkler...’de birbirlerini “aşkla seven” iki kadını anlatıyor ve “hepsinin en aptalcası, edebiyatın aşk üçgeni diye adlandırdığı” şeyi... Cinselliğe, “Lesbos soyuyla akraba olduğunu söyleyenler”e, kırılganlıklara, aptallıklara, vedalara, affedenlere, affetmeyenlere, bekleyenlere dair, “Colette’çe” bir kitap: İnce üslup, korkusuz dil...
Yanlış Hesap
Çağdaş İtalyan edebiyatının önemli yazarı Gina Lagorio’nun Türkçe ile ilk buluşması... Ölmekte olan adamla ona yardım eden kadın arasındaki sessiz diyalog; ölüm ile aşk arasından yaşam ile ölüm arasına “sarkan” ve “parçalayan” bağ... Derken, en son, en büyük riziko: Alışılagelmiş yalanları reddederek, duyguların üzerini ufalanıncaya dek kazıyarak girişilen bir deney: yanlış hesap!
Yazamamak
Bay Rüya’nın Not Defteri’nden Sayfalar bunlar; Bay Rüya yazmaya oturuyor fakat bir türlü yazamıyor. ‘Bay Rüya Yazamıyordu,’ cümlesi ve bu vahim durum üzerine görüşler, çeşitlemeler, bakışlar, yan bakışlar, tersten bakışlar, üstten bakışlar, felsefî perendeler, taklalar, ve diğer incelikler.
Canki
Çağdaş Amerikan Edebiyatı’nın ‘lanetli’ yazarı Burroughs’un temel kitaplarından biri. Burroughs, son derece düz ve tüyler ürpertici denecek kadar mesafeli bir üslupla ‘cank’la (eroin) olan ilişkisini anlatıyor. Anlattığı, başka bir hayat olmaktan öte, başka bir hayat tarzı. ‘Canki’ bu hayat -belki de ölüm- tarzını tanımak, bu tercihi yapanları anlamak için iyi bir başlangıç.
Yırtıcı Geceler
İlkin Fransa’yı ardından bütün Avrupa’yı birbirine katan bu aykırı bestseller, 20. yüzyıl sonu başkentlerinin çocuklarını anlatıyor. Kitabın kahramanı otuz yaşında. Oğlanları da seviyor, kızları da. Ve yırtıcı gecelerin sinsi çizgilerinde fethettiği birbirinden farksız vücutları. Ayrıca AIDS’li.
K Balığı
K. Balığı, Türkçe´de Bir Aşk, Tanrıyı Gören Köpek ve baş eseri sayılan Tatar Çölü ile tanıdığımız Dino Buzzati´nin 1996 tarihli bir hikayeler derlemesi; tipik Buzzati, İtalyan yazar Buzzati, fantastik hikayenin ustalarından biridir. Geçmiş, gelecek, yaşanan an, korkunç olasılıklar, ´haydi canım sen de´ denebilecek her şey onun hikayelerinde her an uysal ama sinsi bir gerçeklik kılığında karşımıza çıkabilir.
Olt
Robert Olt doğdu...Olt şehri...Doktor Olt...Olt Ofisi... Olt Okyanusu...Olt gezegeni...Ahtapot Olt...Olt Üniversitesi...Olt Oteli...Oltmobil...Olt Anonim Şirketi...Olt Yemini...İfrit Olt ...Olt Adası... Oltoloji...Olt Yörüngede... Olt Endüstrileri... Oltokrasi... Ooooooolt... Olt Sokağı... Robert Olt Öldü!
Mozart'ın Dirilişi
Küçük metinlerin büyük ustası Nina Berberova’nın küçük romanlarının belki de en yoğunu. 2. Dünya Savaşı arefesinde kendi halinde ama duyarlı bir kadın, yaklaşan karanlığa karşı sadece güzel bir şey dileyerek, Mozart’ı diriltmeyi dileyerek karşı durmak istiyor. Mozart diriliyor mu? Belki. Karanlık bulutlar uzaklaşıyor mu? Hayır.
Hindistan'a Gece Müziği
“ADI NEYDİ?”
“ADI XAVIER.”
Ona sık sık bu soruyu soruyorlar. Bir adam arkadaşını arıyor. Bir Avrupalı bir diğerini arıyor, Hindistan’da. Her gece başka bir otelde, başka bir konak yerinde, başka bir yerde kalarak. Bu Hindistan, İngiliz sömürgeciliğinin Hindistan’ı olduğu kadar, rüyaların büyülü, gizemli Hindistan’ı da.
Aylaklar
Kendini “düşüncelerim, korkularım basit, sıradan biriyim” diye anlatan yetmişlerindeki bir gezgin satıcının, nereden geldiği, asıl işi belli olmayan bir zencinin kurduğu hayal dünyasına kendini bırakışı. Bu esrarengiz siyahînin, toplumsal rutin dışında bir hayat arayan birçok insanı peşine takıp bambaşka bir aleme sürükleyişi.
Pascali'nin Adası
Abdülhamit’in son saltanat günlerinde küçük bir Ege adasında yıllardır sabırla Osmanlı hükümetine ya okunmayan ya yerine ulaşmayan ya hasıraltı edilen jurnaller yollayan küçük, garip bir adam, Basil Pascali. Görünüşteki zavallılığına rağmen sanattan, güzellikten habersiz değil. Esrarengiz bir seyyahın gelip Pascali’nin platonik aşkı ressam Lydia’yı baştan çıkarmasıyla, kendimizi entrikalarla dolu sürükleyici olayların ortasında buluveririz.
Taamüden Cinayet
Baba ölmüştür. Anne gözyaşları içindedir, kız şaşkın, oğul altüst. Baba tamamen doğal bir ölümle dünyaya veda etmiştir. Ama yolcumuz, yani bay yargıç da yargıçtır. Ve ne pahasına olursa olsun yargıçlığını ifa edecektir. Doğal ölüm de ne demekmiş?
Mağara
Toplumsal yoksunluğun bireysel yoksunluk düzleminde anlatılışı. Zamyatin yine insanların ruhlarını gözlüyor, bir yandan da küçücük ayrıntılarla kocaman toplumsal gerçeklere göndermeler yapabiliyor. Asla birer “temsilî” figür olmayan, kendi gerçekliklerine sahip kahramanlarının ruh dünyalarıyla birlikte bir dönemin atmosferini müthiş canlı bir şekilde bize aktarabiliyor.
Son Band / Radyo Skeci
Düşünürken, düşündüğünü de düşünen insanı, varoluşuna eş bir bilinçlilik akışı içinde, çeşitli veçheleriyle göstermeye çalışmak Beckett’in adetidir. Son Band’ın kahramanı Krapp’ı yıllar önce doldurduğu teyp bantlarıyla ‘söyleşirken’ izliyoruz. Radyo Skeci ise, radyonun içinde küçük insanlar olduğuna inananlara göre bir el alıştırması.
Hayat Çizgisi
Yine bir “adamla kadın” hikayesi - veya meselesi. Bu defa “bir” adam ve “bir” kadın. Hayatın kıyısına sürüklenmiş insanların tuhaf buluşması. Boş bir ambarda. Bir kıyının son çizgisinde, şehrin, başka insanların, zamanın dışında, beraber debeleniş. Her şeyin dışında iken yine de üzerlerine dikilmiş gözler... Anlatılara konu olamayacak kadar az “olay”ın cereyan ettiği, elle tutulur, gözle görülür, sözle ifade edilir kısmı herkes için ulaşılır olmayan iç alemlere uzanan, insanı rahat bırakmayan bir kitap.
Gece Gibi Geçiyorum
Raslantı, tehlike, cinsellik ve kurmacanın yurdu New York’ta ‘gündüz kapıcı gece bir kent romantiği’ olan genç insanın mutlak bir kaybolmuşluk ve duygululuğu, cinselliğin karmaşasını algılayıştaki mutlak doğallığı, serinkanlılık ve tutkuyu kaynaştıran kişiliği. Bir tür modern kent Gönülçelen’i.
Borges Yok
Kitaplar mı bizde yaşıyor, biz mi kitaplarda? Yazarlar mı kitapların yazarı, okurlar mı? Borges’in kendisi, tıpkı Borges’in yarattıkları gibi bir kurmaca ya da kuruntu olmasın? Mesela, Shakespeare ile Cervantes aynı kişi miydi? Neden -ille de- olmasın? Köpf, bu gibi soruların peşinde bir edebî dedektifçilik oynuyor. Herkes için eğlenceli. Ama o kadar değil.