Huzursuz Bir Ruhun PanoramasıYakup Kadri Karaosmanoğlu'nun Edebiyat ve Düşünce Dünyası
Huzursuz Bir Ruhun Panoraması, cumhuriyet döneminin kanonik yazarlarından Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun o verimli huzursuzluğuna aynalar tutuyor. Onun aşka, inkılâba, Batı’ya, kadınlara, mekâna, millete, siyasete, Atatürk’e, dine, Bektaşiliğe ve daha birçok şeye -mesela can sıkıntısına- bakışına tutulan aynalar, bunlar. Bu geniş bakış, cumhuriyet tarihinin zihniyet dünyasında kapsamlı bir keşif turu anlamına geliyor. Yakup Kadri’nin edebi dilini, edebiyatının kaynaklarını ve açılımlarını da ihmal etmeden…
Yalçın Çakmak ve Özge Dikmen’in hazırladığı derlemede ayrıca Başak Acınan, Demo Ahmet Aslan, Esra Dicle Başbuğ, Emre Bayın, Murat Belge, Tanıl Bora, Murat Cankara, Funda Şenol Cantek, Hasan Cuşa, Yavuz Çobanoğlu, Deniz Depe, Hakan Kaynar, Erol Köroğlu, Haluk Öner, Mehmet Özden, Barış Özkul, Can Şahin, Burcu Şahin, İbrahim Şahin, Zeynep Uysal, Gaye Belkız Yeter Şahin, Sabanur Yılmaz ve Gül Mete Yuva’nın katkıları yer aldı.
“Edebiyatının da yaşıtları, çağdaşlarıyla karşılaştırıldığında bir farklılık gösterdiğini söyleyebilirim. Tam istediği gibi
yazabilseydi ne olurdu? Edebiyat açısından daha mutlu sonuçlar üretir miydi? Hep O Şarkı bence bunun mümkün olduğunu gösteriyor. Ama ülkesinin kaderi onu Proust’un değil, Balzac’ın kaptanı olduğu takıma yönlendirdi ve burada Yakup Kadri dışarıdan gelen dürtüklemelerle zaman zaman dozu yükselen milliyetçiliği denetleyebildiği zamanlarda düzeyli bir edebiyat adamı olmayı başardı.”
MURAT BELGE
Önsöz: Yakup Kadri Üzerine | Murat Belge |
Yakup Kadri’nin Batı Görüşü: Garp Medeniyeti ve “Şuursuz Garpperestlik” | Tanıl Bora |
Yakup Kadri’nin “İhanete Uğramış İnkılap” Kroniği: Panorama | Mehmet Özden |
Kiralık Konak yahut Erosun Fenomenolojisi | İbrahim Şahin |
Yakup Kadri’ye Fransız Edebiyatı Penceresinden Bakarken | Gül Mete Yuva |
Yabanın Dilleri: Habil, Kabil, Babil Üçgeninde Yakup Kadri | Murat Cankara |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu: Redingotlu Distopyadan Ütopik İnkılapçılığa Uzanan Bir Toplum Tasavvuru | Yavuz Çobanoğlu |
Yakup Kadri’nin Üç Ankara’sı | Hakan Kaynar |
“İhtiyar bir kadın belagatile...”: Yakup Kadri’nin “Kadınlık ve Kadınlarımız” Başlıklı Yazıları Hakkında | Funda Şenol |
Mahzendeki Geçmiş: Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Romanlarında Birinci Dünya Savaşı | Erol Köroğlu |
Sükûnetsiz Meskenler, Huzursuz Mekânlar: Kiralık Konak ve Sodom ve Gomore’de Mekânsızlaşma | Zeynep Uysal |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Hikâyelerinde Azınlıklar | Özge Dikmen |
“Büyük Adam” ve “Küçük Politika”: Yakup Kadri’de Atatürk ve İnönü Ayrımı | Demo Ahmet Aslan |
Muhabbetten Hınca: Bektaşi Aynasında Yakup Kadri Karaosmanoğlu | Yalçın Çakmak |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Anamın Kitabı’na Dair Psikanalitik ve Sosyolojik Bir Okuma Denemesi | Gaye Belkız Yeter Şahin |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Romanlarında Mekânın Politiği | Haluk Öner |
Hüküm Gecesi’nde İttihatçılar ve İttihatçılık | Barış Özkul |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Romanlarında Modernleşmenin Ataerkil Dili | Sabanur Yılmaz |
Pozitivist Bir Cumhuriyet Aydını: Yakup Kadri’nin Romanlarında Pozitivist Söylem | Can Şahin |
Yakup Kadri’nin Romanlarında Nesil Çatışmasının Mekân Üzerinden Okunması | Başak Acınan |
Yakup Kadri’nin Kadro Yazıları: “İçeri Edebiyatı’nı Yaratmak” | Emre Bayın |
Gümrah Mahlûkların Esneyişi: Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Hikâyelerinde Can Sıkıntısı | Burcu Şahin |
Dulcinea İçin Yas: Yaban | Deniz Depe |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Tiyatrosunda Kadın, Kriz ve Ölüm | Esra Dicle |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Millî Mücadele Konulu Hikâyelerinde Dirijist Bilincin Temsili | Hasan Cuşa |
Hacettepe Üniversitesi Tarih Bölümü’nde lisans (2005), yüksek lisans (2012) ve doktorasını (2018) tamamladı. Kızılbaş/Alevilik, Bektaşilik, Türkiye’de dinî ve etnik gruplar başta olmak üzere dinler tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet dönemi dinî, toplumsal ve siyasal yaşam çalışma alanları arasındadır. Sultanın Kızılbaşları: II. Abdülhamid Dönemi Alevi Algısı ve Siyaseti (İstanbul: İletişim Yayınları, 2019) kitabının yazarı olan Çakmak, aynı zamanda Kızılbaşlık, Alevilik, Bektaşilik: Tarih-Kimlik-İnanç-Ritüel (İmran Gürtaş ile birlikte, İletişim, 2015), Kürt Tarihi ve Siyasetinden Portreler (Tuncay Şur ile birlikte, İletişim, 2018) ve Huzursuz Bir Ruhun Panoraması: Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Edebiyat ve Düşünce Dünyası (Özge Dikmen ile birlikte, İletişim Yayınları, 2022) başlıklı kitapların da derleyenlerindendir. 2013-2018 yılları arasında Hacettepe Üniversitesi Tarih Bölümü, 2019 yılından itibaren de Munzur Üniversitesi Tarih Bölümü’nde akademik çalışmalarını sürdürmekte olup, 2019 yılında Tarih Vakfı Mütevelli Kurulu üyeliğine seçilmiştir. İlgi alanları ve entelektüel meraklarına yönelik kitap çalışmalarına da editörlük yapan Çakmak’ın aynı zamanda kitap bölümü ve müstakil olarak yayımlanmış birçok ulusal ve uluslararası makalesi bulunmaktadır.
1983 yılında Sivas’ta doğdu. Cumhuriyet Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’nden mezun oldu. 2008 yılında Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yeni Türk Edebiyatı Anabilim Dalı’nda “Adalet Ağaoğlu’nun Romanlarında Sosyal Yapı” başlıklı teziyle yüksek lisans eğitimini tamamladı. 2010 yılından beri Munzur Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde araştırma görevlisi olarak çalışan Dikmen, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi’nde doktora tezi üzerine çalışmalarına devam etmektedir. Yeni Türk Edebiyatı, edebiyat sosyolojisi, edebiyat-tarih ilişkisi, edebiyat ve sinema gibi alanlar üzerine çalışmaktadır.
Kitabın Adı | Huzursuz Bir Ruhun Panoraması |
Alt Başlık | Yakup Kadri Karaosmanoğlu'nun Edebiyat ve Düşünce Dünyası |
ISBN | 9789750532528 |
Kapak Görseli | Yakup Kadri Aile Arşivi |
Yayın No | İletişim - 3111 |
Dizi | Araştırma-İnceleme - 514 |
Alan | Edebiyat Eleştirisi ve Tarihi |
Sayfa | 495 sayfa |
En | 150 mm |
Boy | 215 mm |
Perakende Satış Fiyatı | 395,00 TL |
Baskı | 1. baskı - Ocak 2022 |
Derleyen | Yalçın Çakmak, Özge Dikmen |
Editör | Tanıl Bora |
Dizi Kapak Tasarımı | Ümit Kıvanç |
Kapak | Suat Aysu |
Uygulama | Hüsnü Abbas |
Düzelti | Remzi Abbas |
Baskı | Ayhan Matbaası |
Cilt | Güven Mücellit |