Bir Âhir Zaman Babil’i: Urfa, bu kadim şehrin sadece etnik çoğulluğuyla (Araplar, Kürtler, Türkler…) değil, ayrı dünyalar içinde yaşayan aşiretleri, farklı hayat tarzları, kültürleri vs. ile de bir Babil olduğunu gösteriyor. Rengârenk bir kaosun canlı ritmi, kitapta da hissediliyor. Yoksulluktan kurtulma mücadelesi ve kalkınma; “ağa-şeyh-devlet” üçlü dinamiğinin basıncı altındaki siyasi mücadeleler; zengin aşiret coğrafyası; “peygamberler şehri payesi” ve dindarlığın yaşayan görünümleri; kadınlar ve  kadın hareketi; sıra geceleri ve güvercin yetiştiriciliğinde gözlenen “erkeklik” algısı; Yılmaz Güney’den İbrahim Tatlıses’e Urfa’nın kültür ikonları; müzik ve özellikle Halfeti yerel müziği ve tabii, “izzet-ikram terbiyesi”yle mutfak…

“Son model ve hayli lüks arabaların yanından ağır ritmi ile geçen at arabaları, zamanın en gözde markalarının satıldığı mağazaların yanında biten rengârenk kumaşçıları, üzerinde geleneksel kıyafetleri ve burunlarında hızmalarıyla gezinen kadınların yanında beliren kentli hemcinsleri, cübbeli ve sarıklı adamlarla laflayan blucinli, saçları o biçim tıraşlı gençleri, sokaklarda kurulmuş halaylarına inat az ötedeki beş yıldızlı otelde yapılan düğünleri, bahçeleri kocaman villalarının berisinde yer tutmuş kırık dökük avlulu evleri… Bunca çokluğu sadece fragmanlarla anlayabilirsiniz, bir öykü gibidir romandan ziyade Urfa.”

Bir Âhir Zaman Babil’i: Urfa, bu kadim şehrin sadece etnik çoğulluğuyla (Araplar, Kürtler, Türkler…) değil, ayrı dünyalar içinde yaşayan aşiretleri, farklı hayat tarzları, kültürleri vs. ile de bir Babil olduğunu gösteriyor. Rengârenk bir kaosun canlı ritmi, kitapta da hissediliyor. Yoksulluktan kurtulma mücadelesi ve kalkınma; “ağaşeyh-devlet” üçlü dinamiğinin basıncı altındaki siyasi mücadeleler; zengin aşiret coğrafyası; “peygamberler şehri payesi” ve dindarlığın yaşayan görünümleri; kadınlar ve  kadın hareketi; sıra geceleri ve güvercin yetiştiriciliğinde gözlenen “erkeklik” algısı; Yılmaz Güney’den İbrahim Tatlıses’e Urfa’nın kültür ikonları; müzik ve özellikle Halfeti yerel müziği ve tabii, “izzet-ikram terbiyesi”yle mutfak…

A. Nevin Yıldız’ın derlemesinde ayrıca Oya Açıkalın, Sedat Anar, Suavi Aydın, Ali Fuat Bilkan, A . Celil Kaya, Erdinç Kineşçi, Özge Özdemir ve Furkan Dilben, Fuat Şen, Eren Yüksel’in katkıları yer alıyor.

Kitapta yer alan bölümler
Bir ahir zaman Babil’i: Urfa A. Nevin Yıldız
Urfa aşiretleri: Bir direnç ve uyarlanma tarihi Suavi Aydın
Urfa’da kalkınma: 30 yılın hikâyesi Oya Açıkalın
Kırılmalar, dönüşümler, güncel durum: Urfa’da siyaset A. Celil Kaya
Urfa’da dindarlık Ali Fuat Bilkan
Bir varlık mücadelesi olarak Urfa’da kadın hareketi A. Nevin Yıldız
“Urfa erkekliği”ne genel bir giriş Erdinç Kineşçi
Urfa’nın mutfağı ve yemekle yolculuğu Fuat Şen
Sesin taşıdığı tarih: Müzik kenti Urfa Özge Özdemir, Furkan Dilben
Halfeti yerel müziği, Halfetili müzisyenler ve sözlü kültür Sedat Anar
Çirkin Kral’dan İmparator’a... Urfa’nın kültür ikonları Eren Yüksel
Üst Başlık Bir Ahir Zaman Babil'i
Kitabın Adı Urfa
ISBN 9789750531521
Yayın No İletişim - 3046
Dizi Memleket Kitapları - 38
Alan Sosyoloji
Sayfa 336 sayfa
En 130 mm
Boy 195 mm
Baskı 1. baskı - Ağustos 2021
Derleyen A. Nevin Yıldız
Editör Tanıl Bora
Dizi Kapak Tasarımı Ümit Kıvanç
Kapak Suat Aysu
Kapak Fotoğrafı Kemal Vural Tarlan
Uygulama Hüsnü Abbas
Düzelti Remzi Abbas
Baskı Ayhan Matbaası
Cilt Güven Mücellit