Estetiğin HuzursuzluğuSanat Rejimi ve Politika
Rancière, günümüzün en özgün siyaset ve sanat kuramcılarından. Her iki alanda da ufuk açıcı ve ezber bozucu kuramlar geliştirmesinin yanı sıra, bu iki alanı daima birbirleriyle ilişkileri içinde ele alıyor. Çünkü ona göre sanat ve siyaset, birbirleriyle “arızî” olarak temas eden, iki sabit ve ayrı gerçeklik değil. Ortak bir mekân kurma, bu mekânda yer alacak özneleri ve nesneleri tanımlama etkinliği, sanatın ve siyasetin buluşma noktasını oluşturuyor. Estetik de, Platon’dan günümüze sanatın ve sanat üzerine söylemin geçirdiği tarihsel dönüşümün son noktası. Neyin sanat olup neyin sanat olmadığını belirleyen özgül bir “tanımlama rejimi”. Bu rejim, Kant ve Schiller’in kayda geçirip kuramlaştırdıkları “sanatın özerkleşmesi” süreciyle başlıyor; Baudelaire’le, Mallarmé’yle, 20. yüzyılın avangardlarıyla devam ediyor. Schiller’in “amaçsız özgür oyun” diye tarif ettiği sanatın özerkliği, gündelik hayattaki tahakkümden bağımsız bir mekânı ve etkinliği vaat ediyor. İşte “estetik devrim”le siyasal devrim, sanatsal avangardla siyasal avangard tam bu noktada buluşuyor: “Tahakkümden başka bir şeye adanacak bedenler” yaratma umudunda, özgürleşme vaadinde.
Estetiğin Huzursuzluğu, sanatın, politikanın, ütopyaların sonunun ilan edildiği bir dönemde, estetiğe radikal politikadaki rolünü yeniden kazandırıyor.
1940, Cezayir doğumlu. Halen European Graduate School’da ve Paris VIII Üniversitesi’nde felsefe dersleri veriyor. Althusser’in öğrencisi olduğu dönemde Kapital’i Okumak adlı derlemeye katıldı. 1968 olayları sırasında Althusser’le fikir ayrılığına düştü ve 1974’te La leçon d’Althusser başlıklı kitabında bu çevreden kopuşunun gerekçelerini anlattı. Kendi kuşağından yazarların metinlerinde kuram ile gerçeklik arasında artan bir uçurum teşhis ederek, 1975-1985 arasında yayımlanan Les Révoltes Logiques dergisini kurdu.
Rancière’in Türkçe’ye çevrilen eserleri: Uyuşmazlık (Ara-lık, 2005), Estetik Bilinçdışı (Ara-lık, 2006), Siyasalın Kıyısında (Metis, 2007); Görüntülerin Yazgısı (Versus, 2008); Filozof ve Yoksulları (Metis, 2009), Özgürleşen Seyirci (Metis, 2010); Tarihin Adları (Metis, 2011), Estetiğin Huzursuzluğu (İletişim, 2012), Demokrasi Nefreti (İletişim, 2014).
Kitabın Adı | Estetiğin Huzursuzluğu |
Alt Başlık | Sanat Rejimi ve Politika |
Orijinal Adı | Malaise dans l'esthétique |
ISBN | 9789750510236 |
Kapak Görseli | Gian Lorenzo Bernini (1621-1622): The Rape of Proserpine, detay |
Yayın No | İletişim - 1729 |
Dizi | Sanat Hayat - 24 |
Alan | Sanat, Politika/Siyaset |
Sayfa | 137 sayfa |
En | 130 mm |
Boy | 195 mm |
Ağırlık | 143 gr |
Perakende Satış Fiyatı | 39,00 TL |
Baskı | 3. baskı - Aralık 2016 (1. baskı - Nisan 2012) |
Yazar | Jacques Rancière |
Çeviren | Aziz Ufuk Kılıç |
Dizi Editörü | Ali Artun |
Yayına Hazırlayan | Elçin Gen, Barış Yıldırım |
Kapak Tasarımı | Özlem Özkal, Suat Aysu |
Uygulama | Hüsnü Abbas |
Düzelti | Asude Ekinci |
Dizin | Elçin Gen |
Baskı | Sena Ofset |
Cilt | Sena Ofset |