Boğaziçi’nin Büyülü SesiDenizkızı EftalyaDönemi, Yaşamı ve Çevresi
Sesinden âdeta bir dönemin ruhu yansıyan bir isimdi Denizkızı Eftalya: Boğaziçi’nin ta kendisiydi, nefesiydi; Boğaz’da yankılanan, plaklara kaydedilen sesi bir dönemin eğlence yaşamına damga vurmuştu.
Bilen Işıktaş, kapsamlı araştırması Denizkızı Eftalya’da Türkiye’nin ilk assolistinin yaşam öyküsündeki sis perdesini aralıyor, birçok yeni belge ve bilgiyi gözler önüne seriyor: Bir Rum kızı nasıl en büyük yıldızlardan birisi haline geldi? Nasıl bir müzik çevresine sahipti? Osmanlı’nın çözülüşünden Cumhuriyet’in modernleşme sürecine uzanan günlere nasıl tanıklık etmişti? Dönemin sosyal, kültürel arka planında, gündelik yaşamında neler oluyordu?
Denizkızı Eftalya portresinin nasıl bir zeminde şekillendiğini ortaya koyan Işıktaş, Türkiye’deki eğlence ve müzik dünyasındaki değişimi de onun üzerinden okuyarak çok boyutlu bir çalışmaya imza atıyor. Huzurunda defalarca konser verdiği Mustafa Kemal Atatürk’ten Nâzım Hikmet’e, Safiye Ayla’dan Afife Jale’ye, sazendelerden gazetecilere onlarca kişinin Eftalya’yla kol kola bir resmigeçidini sunuyor.
Yaşarken efsaneye dönüşmüş Denizkızı Eftalya’nın gölgede kalmış yaşamının panoraması...
“Bilen Işıktaş’ın kapsamlı ve incelikli araştırması sayesinde efsunlu Denizkızı’nın yaşamına yoldaşlık ederek onun sihrinden bir parçayı kendi yaşamlarımıza katıyoruz. Dahası, bu yaşamı görünmezlikten kurtaran yazarın umudunu paylaşarak Eftalya’nın sesinin Ege’nin iki yakasındaki halkların dostluğunda yankılanacağını düşlüyoruz.”
Prof. Dr. Fatmagül Berktay
1980 yılında İstanbul’da doğdu. 2003’te İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı Temel Bilimler ve Ses Eğitimi Bölümü’nde eğitime başladı. 2008 yılında girdiği İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Müziği yüksek lisans programından “Şerif Muhiddin Targan’ın Ud Tekniğine Katkısı: 6 Ud Taksiminin Analizi” başlıklı tezini hazırlayarak 2011’de mezun oldu. Haziran 2009’da Beyrut’ta bulunan Holy Spirit Üniversitesi Kaslik (USEK) ve Arap Müzik Akademisi tarafından düzenlenen uluslararası ud yarışmasında dünya ikincisi oldu. 3Dem Ud Trio ile birlikte hazırladıkları “Geç” isimli albümde yer aldı. 2012 yılında başladığı İTÜ SBE Müzikoloji ve Müzik Teorisi doktora programını “Osmanlı’dan Cumhuriyete Geçiş Sürecinde Modernleşme, Bireyselleşme ve Virtüozite İlişkisi: Şerif Muhiddin Targan” başlıklı tezle 2016’da tamamladı. Almanya, Belçika, Fransa, Hollanda, İsviçre, İngiltere, İtalya, Lübnan, Endonezya, Güney Kore ve Malezya gibi birçok ülkede uduyla konserler verdi. Halen İstanbul’da, Cemal Reşit Rey Türk Müziği Topluluğu’nun ud sanatçısı olarak görev yapmaktadır. Prof. Dr. Işıktaş, yurt içinde ve yurt dışında pek çok uluslararası sempozyumda bildirileriyle, kitap bölümleri ve makaleleriyle yer aldı. Bilimsel çalışmalarını müzik sosyolojisi, tarihsel müzikoloji, Osmanlı/Türk müziği, modernleşmenin müzik üzerine etkisi, Frankfurt Okulu ve popüler kültür gibi konular üzerine yoğunlaştırmaktadır. Müzikle ilgili kitapları: Harflerin ve Seslerin Ruhundaki Seyyahlar: Mehmed Âkif Ersoy ve Şerif Muhiddin Targan (İdeal Kültür Yayıncılık, İstanbul, 2017); Türkiye Yazarlar Birliği (TYB) 2018, “Yılın Yazar, Fikir Adamı ve Sanatçıları Ödülleri” biyografi dalında ödül kazanan kitabı: Peygamber’in Dâhi Torunu: Şerif Muhiddin Targan, Modernleşme, Bireyselleşme, Virtüozite” (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2018). Boğaziçi’nin Büyülü Sesi, Denizkızı Eftalya, Dönemi, Yaşamı ve Çevresi (İletişim Yayınları, İstanbul, 2023). Işıktaş, İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Müzikoloji Bölümü Geleneksel ve Modal Müzikler Anabilim Dalı’nda öğretim üyesidir.
Üst Başlık | Boğaziçi’nin Büyülü Sesi |
Kitabın Adı | Denizkızı Eftalya |
Alt Başlık | Dönemi, Yaşamı ve Çevresi |
ISBN | 9789750534560 |
Yayın No | İletişim - 3262 |
Dizi | Araştırma-İnceleme - 548 |
Alan | Sanat, Tarih |
Sayfa | 272 sayfa |
En | 130 mm |
Boy | 195 mm |
Perakende Satış Fiyatı | 225,00 TL |
Baskı | 2. baskı - Mart 2023 (1. baskı - Şubat 2023) |
Yazar | Bilen Işıktaş |
Editör | Kıvanç Koçak |
Dizi Kapak Tasarımı | Ümit Kıvanç |
Kapak | Suat Aysu |
Uygulama | Hüsnü Abbas |
Düzelti | Oben Üçke |
Dizin | Oben Üçke |
Baskı | Ayhan Matbaası |
Cilt | Güven Mücellit |