Aynanın Önünde Cımbızın UcundaKuaför Kitabı
“Kuaför, hizmet satın aldığımız benzer başka mekânlar gibi asıl işlevinin yanında, birçok başka tecrübe yaşatan, sosyalleştiğimiz, dertlendiğimiz, deva bulduğumuz ve çevremizi tanıdığımız bir mekân. Kadın bedeni ve hatta ruhunu tımar etme iddiasında bir işletme olduğu için de beden politikalarının ve cinsiyet rollerinin kurulduğu, yıkıldığı, yeniden kurulduğu ve sınandığı bir yer aynı zamanda.”
Funda Şenol Cantek
Bir ortam, hatta adeta bir “kurum”, kuaför; merkezden taşraya, her yerde hazır ve nazır. Kuaförlük bir zanaat; giderek bir endüstrinin, güzellik endüstrisinin parçası haline gelen bir zanaat. Sınıfsal farkların canlı bir şekilde yansıdığı bir performans alanı… Esasen erkeklerin icra ettiği bir iş olması, bu “kadın ortamına” başka bir toplumsal cinsiyet “karmaşası” da katıyor. “Müşteri”nin arzuları ve hayalleri ile kuaförün “otoritesi” arasındaki gerilimler de cabası. “Manikürcü kızı” da unutmamalı… Kuaförde geçen hayata, rengârenk bakışlar var elinizdeki derlemede. Esasen kadınların deneyimleri üzerinden; “horoz”undan “kırığına”, pavyon kuaförlerinden gelin başı yapanlara ve tesettür modasına, “salaş doğal”dan ”üzüm salkımlı topuz”a, türlü marifetleri, türlü tipleri, türlü huyları, türlü hikâyeleriyle, kuaför “realitesi”…
Funda Şenol Cantek’in hazırladığı derlemeye, onun yanı sıra Yelda Şahin Akıllı, Feyza Akınerdem, Sevgi Can Yağcı Aksel, Ece Zeber, Aksu Bora, Gaye Boralıoğlu, Levent Cantek, Gökçe Çöçel, Ayla Deniz, Ümit Deniz, Rita Ender, Serra Akyüz Gönen, Burcu Hatipoğlu, Nurten Kara, Merve Öztürk, Ezgi Sarıtaş, Merin Sever, Burcu Şenel, Hülya Türker, Emel Uzun, Emek Yıldırım ve Şenay Yılmaz katkıda bulundu.
| Mizampli Makinesinin İçinden | Funda Şenol |
| Kuaförlüğün Tarihçesi | Funda Şenol |
| Ankara'da Kuaför Salonları: Kişisel Bakımın Modern Mekânları ve Karma Bir Aradalıklar | Yelda Şahin Akıllı |
| Kuaförler İmtihanım | Ezgi Sarıtaş |
| Taşra Öyledir Çünkü... | Emel Uzun |
| Bugün Günlerden Kaç Santim? | Sevgi Can Yağcı Aksel |
| Gel de Kıl Olma | Nurten Kara |
| "Ben Orospu Değilim, Manikürcüyüm!" | Gaye Boralıoğlu |
| New York'taki İngilizler, Meşru Yabancılar: Kuaförler | Serra Akyüz Gönen |
| İçeriden Dışarıya, Dünden Bugüne: Mahalleye Açılan Kapı Olarak Kuaför Salonu | Burcu Şenel |
| Evlenilecek Saçlar, Eğlenilecek Saçlar: Evlilik Programı Stüdyosunda Süslenmek | Feyza Akınerdem |
| "Kuaför Koca Yarısıdır": Ankara'da Pavyon Kuaförlerinin İzini Sürmek | Funda Şenol, Şenay Yılmaz |
| Transların Kuaför Deneyimleri, Ganimet ve Demhat'la Görüşme | Hülya Türker |
| Meşhur Kadın Berberi Anlatıyor | Ümit Deniz |
| İstanbul'un Mösyösü, Kuaför Vili'si | Rita Ender |
| "Kusursuz Güzellik" İçin Kuaförden Bir Adım Ötesi: Estetik Klinikleri | Ayla Deniz |
| Güzellik İşinin Medikalizasyonu | Aksu Bora |
| Cankoç | Ece Zeber, Levent Cantek |
| "Abla O Topuzu Oraya Nasıl Koydular?": Antep'te Kuaför Deneyimleri | Gökçe Çöçel |
| Kadın Kuaförlerinde Cinsiyetin İzini Sürmek: Antalya Örneği | Ayla Deniz |
| İstanbul Kuaförlerinin Her Hali: Zanaat, Mekân, İnsanlar | Merin Sever |
| Kadınların Mekânı: Kütayha Örneğinde Kuaförler ve Güzellik Salonları | Burcu Hatipoğlu |
| Doğu Karadeniz'de Kadınlık ve Güzellik Halleri: Hopa Örneği | Emek Yıldırım |
| "O Paraya Öküz Alırız!": İstanbul Kuaför Salonlarında Gelin Başı ve Diğer Düğün Hazırlıkları | Merve Öztürk, Merin Sever |
1970 Ankara doğumludur. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü’nden mezun olduktan sonra bir süre basın sektöründe çalıştı. Lisansüstü eğitimini iletişim sosyolojisi alanında tamamladı. 1994 yılında Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde araştırma görevlisi olarak çalışmaya başladı. 2010 yılından 2017 yılına kadar Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde öğretim üyesi olarak çalıştı. Başlıca ilgi alanları, gazetecilik uygulamaları, iletişim sosyolojisi, kent sosyolojisi, basın tarihi, toplumsal cinsiyet çalışmaları ve sözlü tarih çalışmalarıdır.
Doktora tezi, Yabanlar ve Yerliler: Başkent Olma Sürecinde Ankara adıyla İletişim Yayınları tarafından basıldı (2003). Birçok makalesinin yanı sıra derleme çalışmaları da vardır: Sanki Viran Ankara (İletişim, 2006), Cumhuriyet’in Ütopyası: Ankara (AÜ Yayınevi, 2012), Kenarın Kitabı: “Ara”da Kalmak, Çeperde Yaşamak (İletişim, 2014), İcad Edilmiş Şehir: Ankara (İletişim, 2017), Aynanın Önünde, Cımbızın Ucunda: Kuaför Kitabı (İletişim, 2017), Alışın Her Yerdeyiz! Mahcup Feministlerden Feminist Aktivistlere (Sevgi Uçan Çubukçu ile birlikte, Dipnot, 2024). Kendi yazılarından oluşan Anneannemin Söylemediği Şarkılar ise 2025 yılında İletişim Yayınları tarafından yayımlandı.
| Kitabın Adı | Aynanın Önünde Cımbızın Ucunda |
| Alt Başlık | Kuaför Kitabı |
| ISBN | 9789750521997 |
| Yayın No | İletişim - 2482 |
| Dizi | Bugünün Kitapları - 222 |
| Alan | Sosyoloji, Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları |
| Sayfa | 391 sayfa |
| En | 150 mm |
| Boy | 215 mm |
| Ağırlık | 406 gr |
| Perakende Satış Fiyatı | 10,00 TL |
| Baskı | 1. baskı - Haziran 2017 |
| Derleyen | Funda Şenol |
| Editör | Tanıl Bora |
| Kapak | Suat Aysu |
| Kapak Fotoğrafı | Sibel Durak |
| Uygulama | Hüsnü Abbas |
| Düzelti | Remzi Abbas |
| Baskı | Ayhan Matbaası |
| Cilt | Güven Mücellit |














