Bir kumandanın günlüğünden, hücreye sessizce konan yaşlı komitacının anlattığı inanılmaz öykülerden, anılardan, gezi yazılarından, gazete haberlerinden, söylevlerden oluşan, görünüşte post-modern bir roman. Sadece görünüşte. Yapbozu tamamlamak biraz da okura kalıyor.
“İşte beni gizli, dinamik, oradan oraya sıçrayıveren bir mahiyette komita tipi faaliyetin lüzumuna bir kere daha inandıran, bu muhtemel felâketti. Kendi kendime karar verdim: Kurtarıcılık gayesine sarılmış bir lider ve onun etrafındakilerin bana ihtiyaç duyduğu her lâhza onların yanında bitiverecek, çekirge gibi sıçrayacak, yılan gibi sürünecek, icabında kurt gibi kapıp kaçacak, icabında yabanî ot mesâbesinde sessiz, sinmiş bekleyecektim.”
Bir kumandanın günlüğünden, hücreye sessizce konan yaşlı komitacının anlattığı inanılmaz öykülerden, anılardan, gezi yazılarından, gazete haberlerinden, söylevlerden oluşan, görünüşte post-modern bir roman. Sadece görünüşte. Yapbozu tamamlamak biraz da okura kalıyor.
Sultanlı… İhtilaf ve Terakki… Kendini devleti kurtarma davasına adamış Halaskâr kumandanlar… Onlar arasından çıkan bir Ulutarkan… Tarkan Cumhuriyeti… Eski kahramanların, Ulutarkan’ın emri ve gölgesi altında açılan ve kapanan bahtları… Orostopol, Simir, Anakara… Başıboş Fırka… Kıyafet ve Ölçü Harpleri…
Ümit Kıvanç’ın, resmî tarihin henüz hayli mahçupça tartışıldığı yıllarda yazdığı bu çarpıcı romanın sayfaları, farklı okumalar için yeniden açılmayı hak ediyor.
Edebiyatımızda örneği pek az bulunabilecek bir resmî tarih alegorisi.

Tarihin arasına sıkışıp kaybolmuş bir roman. Çeşitli anlatılar, anılar, inceleme yazıları ve dipnotların şurasına burasına saçılmış ayrıntıları ile pek çok hikaye. “Bağlı hayatlar”, tabiyet ve birörnekliğin mekanizmaları; dolayısıyla bir haleti ruhiyenin oluşum tarihi. Aynı zamanda bir millî tarih yaratma denemesi. Yani millî tarihlerin nasıl yapıldığı ve yaratıldığı hakkında edebiyatı kötüye kullanarak gerçekleştirilmiş bir araştırma. Bir yandan da dille, dili evirip çevirmelerle, dilin imkanlarını olanak yapıp kullanılmaz hale getirmelerle hesaplaşma.

1956’da İstanbul’da doğdu, haliyle birtakım okullarda okudu. Altın Kitaplar Yayınevi’nde, Milliyet yazıişleri, Cumhuriyet haber merkezi, İletişim Yayınları’nda, on beş günlük ve haftalık YeniGündem’de, Birikim’de çalıştı, Radikal, Radikal 2, Nokta, Taraf ve Birikim’de yazdı. Hikâye ve romanları İletişim’den yayımlandı. 1990’ların ortalarında belgesel filmler yapmaya başladı. Filmlerine gecetreni.net internet sitesinden ulaşılabiliyor. Duvar gazetesinde, P24 gazetecilik platformunda ve Riya Tabirleri adlı blogunda (http://riyatabirleri.blogspot.com/) güncel yazılar yazıyor.

Kitabın Adı Gaib Romans
ISBN 9789754703092
Yayın No İletişim - 202
Dizi Türkçe Edebiyat - 18
Alan Çağdaş Türkiye Edebiyatı
Sayfa 437 sayfa
En 130 mm
Boy 195 mm
Ağırlık 321 gr
Baskı 3. baskı - Kasım 2010 (1. baskı - Ekim 1992)
Yazar Ümit Kıvanç
Kapak Suat Aysu
Uygulama Hüsnü Abbas
Baskı ve Cilt Sena Ofset