Erkeklik Ofsayta Düşünce
Futbol, Eşcinsellik ve Halil İbrahim Dinçdağ’ın Hikayesi

“İlk hakemlik yıllarımda çok agresiftim. Aileme küfür edildiğini duyunca tribüne dönüp cevap veriyordum. Hakemi aslana, sahayı kafese, seyircileri de kediye benzetiyorum. Kediler maç boyunca aslana kafa tutuyor. Ama maç bitince aslan kafesten çıkıyor, seyirci hiçbir yerde yok. Olgunlaştıkça hiç umursamamaya başladım. Bana ‘ibne’ demeleri beni sadece güldürür. Ben eşcinselim, ‘ibne’ değil. Seyircinin de ‘ibnelik’ten anladığı zaten entrika çevirmek…”

 “İlk hakemlik yıllarımda çok agresiftim. Aileme küfür edildiğini duyunca tribüne dönüp cevap veriyordum. Hakemi aslana, sahayı kafese, seyircileri de kediye benzetiyorum. Kediler maç boyunca aslana kafa tutuyor. Ama maç bitince aslan kafesten çıkıyor, seyirci hiçbir yerde yok. Olgunlaştıkça hiç umursamamaya başladım. Bana ‘ibne’ demeleri beni sadece güldürür. Ben eşcinselim, ‘ibne’ değil. Seyircinin de ‘ibnelik’ten anladığı zaten entrika çevirmek…”

Halil İbrahim Dinçdağ, Türkiye’de futbol ortamında eşcinsel kimliğiyle var olma mücadelesi veren ilk kişi. Eşcinsel kimliğinden ötürü hakemliği sürdürmesi engellenen Dinçdağ, Burcu Karakaş’ın kendisiyle yaptığı uzun söyleşide, futbolun erkek ortamındaki macerasını anlatıyor. Sadece futbol dünyasında değil, Trabzon’da, muhafazakâr bir çevrede, “cemaat” yurtlarında ve bir inanan olarak varolma uğraşı var bu maceranın içinde. Ve tabii ikiyüzlü bir dışlama pratiği var.

Eşcinsellerin Türkiye’deki tanınma mücadelesini ve futbolun da bu mücadelenin bir alanı haline gelmesini, Bawer Çakır’ın kitaptaki yazısından izliyoruz. Bawer Çakır, öznel deneyimiyle nesnel durumu harmanlayarak anlatıyor bu mücadeleyi.
 
“Yalnız LGBT hareketi içindekilerin değil, aynı zamanda herkesin özellikle de homofobların okumasını şiddetle öneririm.”
Yasemin İnceoğlu
 
 
 

Mesleğini çok seven gazeteci. Marmara Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü’nün ardından uluslararası ilişkiler ve gazetecilik üzerine aldığı yüksek lisans eğitimini Boston Üniversitesi’nde tamamladı. Milliyet gazetesinde başladığı mesleğini, Deutsche Welle Türkçe Servisi’nde sürdürüyor. Erkeklik Ofsayta Düşünce: Futbol, Eşcinsellik ve Halil İbrahim Dinçdağ’ın Hikâyesi (Bawer Çakır ile birlikte, İletişim Yayınları, 2013); Manşetleri Gör Aklını Kaçırırsın: 90’lı Yıllarda Gazetecilik (İmge Kitabevi Yayınları, 2016), Yalan Dünya: Reytingler, Tıklar ve Şimdi Reklamlar! (P24 Kitaplığı, 2016); “Biz Her Şeyiz” Diyanet’in İşleri (İletişim Yayınları, 2021); Ne Olmuş Güldüysek: Evrim Alataş Kitabı (İletişim Yayınları, 2022) kitaplarının yazarı. 2015 ve 2019 Avrupa Birliği Araştırmacı Gazetecilik Ödülü, İstanbul Tabip Odası Yazılı Basın Haber Ödülü, Musa Anter Jüri Özel Ödülü, Çağdaş Gazeteciler Derneği Röportaj Ödülü, Halkevleri Dayanışma Ödülü sahibi. Logan Nonfiction Fellowship Programı 2019 bursiyeri.

1980’de Tatvan’da doğdu. İşletme okudu. İlk yazıları Kaos GL dergisinde yayımlandı. bianet.org haber sitesinde muhabir olarak çalıştı. Özgür Radyo’da Semra Çelebi ile birlikte “Şemsi Paşa Pasajı” isimli programı hazırlayıp sundu. Mesele, Ekmek ve Özgürlük, Hevjin, Turnusol, fraksiyon.org, Bant Mag. gibi yayınlarda ve Gerçek, Yıkıcı Yaratıcı isimli derlemede makaleleri yayımlandı. Aykan Safoğlu ile birlikte çektiği “Anti-İtiraflar Vol.1” isimli kısa film Türkiye’de ve yurtdışında festivallerde gösterildi. 2010’da Siyah Pembe Üçgen İzmir Derneği tarafından Baki Koşar Nefret Suçlarıyla Mücadele Ödülü’ne değer görüldü. Aynı yıl Katalunya Otonom Hükümeti’nin insan hakları savunucuları için açtığı programa kabul edildi. İki yıldır Nayat Karaköse ile birlikte Agos gazetesinin Derkenar isimli sayfasını hazırlıyor. Halen Barselona’da yaşıyor. fakfukfon.wordpress.com isimli blogunda yazıyor.

Kitabın Adı Erkeklik Ofsayta Düşünce
Alt Başlık Futbol, Eşcinsellik ve Halil İbrahim Dinçdağ’ın Hikayesi
ISBN 9789750513442
Yayın No İletişim - 1935
Dizi Bugünün Kitapları - 156
Alan Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları
Sayfa 182 sayfa
En 130 mm
Boy 195 mm
Ağırlık 155 gr
Perakende Satış Fiyatı 7,00 TL
Baskı 1. baskı - Aralık 2013
Yazar Burcu Karakaş, Bawer Çakır
Kapak Seda Mit
Editör Tanıl Bora
Kapak Fotoğrafı Gülistan Aydoğdu
Uygulama Hüsnü Abbas
Düzelti Tansel Tüzel
Baskı Sena Ofset
Cilt Sena Ofset