Yıldızların Tembelliği
Behiç Ak’ı ‘çoğunluk’ Cumhuriyet gazetesinde yayımlanan karikatür bandından, ‘azınlık’ ise çocuk kitaplarından ve tiyatro oyunlarından tanıyor; belki çok azımız da onun belgesel sinemacılığının farkında (Türk Sinemasında Sansürün Tarihi adlı belgesel filmi Ankara Film Festivali’nde en iyi belgesel film ödülüne layık bulunmuştu). Yıldızların Tembelliği onun, -içinde çizgi olmayan- ‘büyükler’e yazılmış ilk öykü kitabı.
Behiç Ak’ı ‘çoğunluk’ Cumhuriyet gazetesinde yayımlanan karikatür bandından, ‘azınlık’ ise çocuk kitaplarından ve tiyatro oyunlarından tanıyor; belki çok azımız da onun belgesel sinemacılığının farkında (Türk Sinemasında Sansürün Tarihi adlı belgesel filmi Ankara Film Festivali’nde en iyi belgesel film ödülüne layık bulunmuştu). Yıldızların Tembelliği onun, -içinde çizgi olmayan- ‘büyükler’e yazılmış ilk öykü kitabı.
Kitapta yer alan öyküler -tanıyanlar bilir- Behiç Ak gibi, sakin, kendi halinde akıp gidiyor; yazarının da bir söyleşide ifade ettiği gibi, “sıradanlığın hikâyeleri” bunlar. Ama her öykü bir öncekinden daha komik, keyifli ve de absürd. Öyküler, astronomideki “uzayda her yıldız en tembel olduğu durumunu korur ve o sınırlar içinde hareket eder” yasasına uygun olarak yazılmış. Sıradan olanın şaşırtıcı da olabileceğini gösteriyor her biri. Yaşarken önemsemediğimiz şeyler, paylaşılmaya değer bulunmayan ayrıntılar öyküleri zenginleştiren temalara dönüşüyor, şaşırtıcı bir şekilde. Her bir öykü diğerinden farklı gibi görünse de duygu ve duruş olarak birbirini tamamlıyor.
Behiç Ak, bir röportajında kitabını şu sözlerle anlatıyor: “Anlattıklarım gerçek olaylardan çok, gerçek duygularla ilgili. Bir sürü illizyon ve kırılma var anlattığım olaylarda. Bunları yaparak gerçek duygulara yaklaşmaya çalıştım. Gerçeklerden yola çıkarak onları çarpıtmanın mizahi zevkini yaşamak için izin verdim kendime. ...”
Kitapta yer alan öyküler -tanıyanlar bilir- Behiç Ak gibi, sakin, kendi halinde akıp gidiyor; yazarının da bir söyleşide ifade ettiği gibi, “sıradanlığın hikâyeleri” bunlar. Ama her öykü bir öncekinden daha komik, keyifli ve de absürd. Öyküler, astronomideki “uzayda her yıldız en tembel olduğu durumunu korur ve o sınırlar içinde hareket eder” yasasına uygun olarak yazılmış. Sıradan olanın şaşırtıcı da olabileceğini gösteriyor her biri. Yaşarken önemsemediğimiz şeyler, paylaşılmaya değer bulunmayan ayrıntılar öyküleri zenginleştiren temalara dönüşüyor, şaşırtıcı bir şekilde. Her bir öykü diğerinden farklı gibi görünse de duygu ve duruş olarak birbirini tamamlıyor.
Behiç Ak, bir röportajında kitabını şu sözlerle anlatıyor: “Anlattıklarım gerçek olaylardan çok, gerçek duygularla ilgili. Bir sürü illizyon ve kırılma var anlattığım olaylarda. Bunları yaparak gerçek duygulara yaklaşmaya çalıştım. Gerçeklerden yola çıkarak onları çarpıtmanın mizahi zevkini yaşamak için izin verdim kendime. ...”
1956 yılında Samsun’da doğdu. Yıldız Üniversitesi ve İTÜ’de mimarlık okudu. 1982 yılından beri Cumhuriyet gazetesinde “Kim Kime Dum Duma” adlı çizgi bant karikatürü çiziyor. Behiç Ak’ın 1986’dan bu yana yazdığı ve yayına hazırladığı birçok çocuk kitabı Japonya, Kore, Almanya ve Türkiye’de yayımlandı. Ayrıca yazdığı tiyatro oyunları Devlet ve Şehir Tiyatroları, Aksanat Prodüksiyon Tiyatrosu’nda, ayrıca Ankara, Adana, Gaziantep, İzmir, Sivas, Konya, Stuttgart, New York, Münih, Güney Kıbrıs, Atina, Zürih, Anvers, Montowun, Amsterdam ve Berlin’de sahnelendi. 1993’te “Bina” adlı oyunuyla Kültür Bakanlığı Özel Ödülü’nü, 1996’da Şehir Tiyatrosu’nda sahnelenen “Ayrılık” adlı oyunuyla ise aynı yıl Cevat Fehmi Başkut Ödülü’nü kazandı. 1994 yılında Türk Sinemasında Sansürün Tarihi - Siyahperde adlı bir belgesel filmin yönetmenliğini yaptı. Bu filmle 1994 yılında Ankara Film Festivali’nde “En İyi Belgesel Film Ödülü”nü kazandı. Kitaplarından bazıları: Bina (Mitos Boyut, 1993), Ayrılık (Mitos Boyut, 1997), Hastahane (Mitos Boyut, 1999), Was Kummert’s mich (Migro, Almanya, 1987), Kimkime Dumduma (Metis, 1986), Ben Yapmadım Öğretmenim (Afa, 1990), Galiba Seni Seviyorum (Afa, 1991), Korkma Ben Hümanist Değilim (Afa, 1992), Ne Biçim Kurbağasın Sen (İletişim, 1998), Dikkat Su! (İSKİ, çocuklar için öğretici ekoloji kitabı, 1992), İstanbul’un Suyu Nereden Geliyor? (İSKİ, çocuklar için öğretici kitap, 1992), Dikkat Dünya! (Borçelik, 1999), Yüksek Tansiyonlu Çınar Ağacı (Kagyuşa, Japonya; Yapı Kredi, 1993), Gökdelene Giren Bulut (Gakken, Japonya; Yapı Kredi, 1994); Uyurgezer Bir Fil (Gakken, Japonya, 1997), Kedi Adası (Gakken, Japonya, 1997), Büyükannem ve Miyop Ejderha (Fukuinkan Shoten, Japonya, 1995), Rüzgârın Üzerindeki Kent (Gakken, Japonya), Doğum Günü Hediyesi (Yapı Kredi, 1993), Karadeniz’deki Yunus (Yapı Kredi, 1997), Ben Ne Zaman Doğdum?(Yapı Kredi, 1997), Bizim Tombiş Taştan Hiç Anlamıyor (Yapı Kredi, 1997), Bilyalar (Yapı Kredi, 1997).
Kitabın Adı | Yıldızların Tembelliği |
ISBN | 9789754707731 |
Yayın No | İletişim - 596 |
Dizi | Türkçe Edebiyat - 86 |
Alan | Çağdaş Türkiye Edebiyatı |
Sayfa | 179 sayfa |
En | 130 mm |
Boy | 195 mm |
Ağırlık | 136 gr |
Perakende Satış Fiyatı | 12,50 TL |
Baskı | 2. baskı - Nisan 2000 (1. baskı - Şubat 2000) |
Yazar | Behiç Ak |
Kapak | Fatoş Gencosman |
Uygulama | Hüsnü Abbas |
Düzelti | Can Belge |
Cilt | Sena Ofset, Şefik Matbaası |
Baskı | Şefik Matbaası |