Balat'tan Bat-Yam'a
Balat'tan Bat-Yam'a kadar uzanan kâh mutlu kâh hüzünlü bir yaşam öyküsü... Bir Yahudi ailenin çocuğu olarak 1916 yılında Hasköy'de dünyaya gelen ve yıllarca yaşadığı İstanbul'dan çok sevdiği Suadiye semtine benzettiği için Bat-Yam'a göç eden Eli Şaul'un ilginç günlüğü.
Balat'tan Bat-Yam'a kadar uzanan kâh mutlu kâh hüzünlü bir yaşam öyküsü... Bir Yahudi ailenin çocuğu olarak 1916 yılında Hasköy'de dünyaya gelen ve yıllarca yaşadığı İstanbul'dan çok sevdiği Suadiye semtine benzettiği için Bat-Yam'a göç eden Eli Şaul'un ilginç günlüğü...
Balat'ta geçen çocukluk ve gençlik yılları... 1930'ların "azınlıklar mahallesi"nden renkler, sesler ve yüzler; bazen mutluluk, bazen de hüzün dolu anılar... Diş Hekimliği Mektebi'nde geçen öğrencilik yılları, Doğubeyazıt'ta yerine getirilen askerlik görevi, zorlukların ve endişenin arttığı Varlık Vergisi yılları ve nihayet 1950'de İsrail'e göç...
Türkiye'nin toplumsal dokusunu gözler önüne seren bu canlı tablolar, özellikle tek parti dönemine ait politikalara, ekonomik ve sosyal yaşama ayna tutuyor. Bu gerçekler, Eli Şaul'un çoğunlukla Vatan gazetesine, Ahmet Emin Yalman'a göndermiş olduğu mektuplarla ve dönemin gazetelerinden yaptığı alıntılarla belgeleniyor.
1930'lu ve 1940'lı yılların devlet yapısına keskin ve kapsamlı eleştiriler getiren Eli Şaul, azınlıkların o yıllarda Türkyie Cumhuriyeti'nde yaşadıklarına tanıklık ediyor. Bu tanıklıklar, gözardı etmemiz gereken önemli tarihi olguları bize bir kez daha hatırlatıyor.
Balat'ta geçen çocukluk ve gençlik yılları... 1930'ların "azınlıklar mahallesi"nden renkler, sesler ve yüzler; bazen mutluluk, bazen de hüzün dolu anılar... Diş Hekimliği Mektebi'nde geçen öğrencilik yılları, Doğubeyazıt'ta yerine getirilen askerlik görevi, zorlukların ve endişenin arttığı Varlık Vergisi yılları ve nihayet 1950'de İsrail'e göç...
Türkiye'nin toplumsal dokusunu gözler önüne seren bu canlı tablolar, özellikle tek parti dönemine ait politikalara, ekonomik ve sosyal yaşama ayna tutuyor. Bu gerçekler, Eli Şaul'un çoğunlukla Vatan gazetesine, Ahmet Emin Yalman'a göndermiş olduğu mektuplarla ve dönemin gazetelerinden yaptığı alıntılarla belgeleniyor.
1930'lu ve 1940'lı yılların devlet yapısına keskin ve kapsamlı eleştiriler getiren Eli Şaul, azınlıkların o yıllarda Türkyie Cumhuriyeti'nde yaşadıklarına tanıklık ediyor. Bu tanıklıklar, gözardı etmemiz gereken önemli tarihi olguları bize bir kez daha hatırlatıyor.
1916 yılında İstanbul'da doğdu. İstanbul Erkek Lisesi'nden mezun olduktan sonra İstanbul Üniversitesi Dişçilik Fakültesi'ni 1941 yılında bitirdi. 1941 ile 1944 yılları arasında teğmen rütbesiyle askerlik hizmetini yaptı. 1934 yılında İstanbul'da kurulmuş olan Ne'emanei Tsion (Siyonun Samimi Aşıkları) siyonist örgütünün kurucuları arasında yer aldı. 1947 ile 1950 yılları arasında yeni doğmuş olan Türk Yahudi basınında yazılar yazdı. Yazıları Şalom, Şabat, Atikva, Türkiye'nin Sesi gazetelerinde yayımlandı. 1950 yılında ailesi ile birlikte İsrail'e göç etti. İsrail'de iken Yitshak Ben Rubi'nin yayımladığı El Tiempo gazetesinde yazı yazdı. 1954 yılında Sabetay Leon ve Moşe Azar ile birlikte haftalık La Union gazetesini yayımlamaya başladı. 1959 yılında Derecho al Buto adlı başka bir haftalık gazete yayımladı. İsrail'e göç ettiği 1950 yılından sonra dişçilik muayenehanesini oğluna devredip Türkiye Yahudilerinin folkloru ile ilgili bir kitap hazırlamaya başladı. Folklor de los Judios de Turkiya (Türkiye Yahudilerinin Folkloru) kitabı 1994 yılında İsis Yayıncılık tarafından yayımlandı. Halen İstanbul'da yayımlanan Şalom gazetesine, Tiryaki dergisine yazılarıyla katkıda bulunmakta, zaman zaman Brüksel'de yayımlanan Los Muestros dergisine de yazı yazmaktadır.
Kitabın Adı | Balat'tan Bat-Yam'a |
ISBN | 9789754707496 |
Yayın No | İletişim - 575 |
Dizi | Anı - 24 |
Alan | Çağdaş Türkiye Edebiyatı |
Sayfa | 211 sayfa |
En | 130 mm |
Boy | 195 mm |
Ağırlık | 187 gr |
Perakende Satış Fiyatı | 14,35 TL |
Baskı | 2. baskı - Ekim 2000 (1. baskı - Ekim 1999) |
Yazar | Eli Şaul |
Yayına Hazırlayan | Birsen Talay, Rıfat N. Bali |
Dizi Kapak Tasarımı | Ümit Kıvanç |
Kapak | Fatoş Gencosman |
Uygulama | Çiğdem Dilbaz |
Düzelti | Sait Kızılırmak |
Cilt | Sena Ofset, Şefik Matbaası |
Baskı | Şefik Matbaası |