İzmir Kültürpark'ın Anımsa(ma)dıklarıTemsiller, Mekânlar, Aktörler
Analitik bakışın, hatıralarla, sevgiyle ve “yerel”in ayrıntısıyla zenginleştiği bir kitap.
“Fuar” deyince, Türkiye’de uzun yıllar boyunca İzmir Fuarı anlaşıldı. Kültürpark’ta her yaz düzenlenen İzmir Enternasyonal Fuarı, 1950’lerden 1980’lere uzanan zaman kesitinde, memleketin en önemli kültür olaylarından biriydi. Hâlâ da hayatta, fakat o altın çağındaki
parıltısından uzak. Fuar’ın 2015’te yeni yerine taşınmasıyla, Kültürpark mekânının ise sonu gelmiş oldu.
Elinizdeki kitap, İzmir Fuarı’nın uzun hatırasıyla çok katmanlı, çok yönlü bir yüzleşme denemesi. İzmir Fuarı, nasıl bir modernlik ve ulusal kimlik arayışına hitap ediyordu? Kültürpark, bu arayışı ve onun imgelerini mekâna ve mimarlığa nasıl yansıtmıştı? Bir kamusal alan olarak, nasıl bir işlev gördü ve nasıl dönüştü? Kültürpark’ın “bilinmeyen tasarımcısı” Mesut Özok, ne düşünmüş ve neden unutulmuştu? Ada Gazinosu ve Fuar’ın diğer gözde mekânları, bir modern eğlence ortamının oluşumunda nasıl bir iz bıraktılar?
İzmir Fuarı’nın politik işlevini unutmamalı. Bir yanda “Amerikan Sergileri”, diğer yanda Sputnik; Soğuk Savaş’ın bir teşhir sahnesidir Kültürpark. Analitik bakışın, hatıralarla, sevgiyle ve “yerel”in ayrıntısıyla zenginleştiği bir kitap.
Ahenk Yılmaz, Kıvanç Kılınç, Burkay Pasin’in derlediği kitaba T. Elvan Altan, Kalliopi Amygdalou, Işın Can, Sezgi Durgun, Bahar Durmaz, Emre Gönlügür, Emine Görgül, Deniz Güner, Meltem Gürel, Emel Kayın, Nilay Ünsal Gülmez ve Yüksel Pöğün-Zander katkıda bulundu. Gülsüm Baydar’ın sonsözüyle…
parıltısından uzak. Fuar’ın 2015’te yeni yerine taşınmasıyla, Kültürpark mekânının ise sonu gelmiş oldu.
Elinizdeki kitap, İzmir Fuarı’nın uzun hatırasıyla çok katmanlı, çok yönlü bir yüzleşme denemesi. İzmir Fuarı, nasıl bir modernlik ve ulusal kimlik arayışına hitap ediyordu? Kültürpark, bu arayışı ve onun imgelerini mekâna ve mimarlığa nasıl yansıtmıştı? Bir kamusal alan olarak, nasıl bir işlev gördü ve nasıl dönüştü? Kültürpark’ın “bilinmeyen tasarımcısı” Mesut Özok, ne düşünmüş ve neden unutulmuştu? Ada Gazinosu ve Fuar’ın diğer gözde mekânları, bir modern eğlence ortamının oluşumunda nasıl bir iz bıraktılar?
İzmir Fuarı’nın politik işlevini unutmamalı. Bir yanda “Amerikan Sergileri”, diğer yanda Sputnik; Soğuk Savaş’ın bir teşhir sahnesidir Kültürpark. Analitik bakışın, hatıralarla, sevgiyle ve “yerel”in ayrıntısıyla zenginleştiği bir kitap.
Ahenk Yılmaz, Kıvanç Kılınç, Burkay Pasin’in derlediği kitaba T. Elvan Altan, Kalliopi Amygdalou, Işın Can, Sezgi Durgun, Bahar Durmaz, Emre Gönlügür, Emine Görgül, Deniz Güner, Meltem Gürel, Emel Kayın, Nilay Ünsal Gülmez ve Yüksel Pöğün-Zander katkıda bulundu. Gülsüm Baydar’ın sonsözüyle…
Kitapta yer alan bölümler
Hatırlamanın ve unutmanın kentsel sahnesi olarak Kültürpark’ın belleği | Burkay Pasin, Ahenk Yılmaz, Kıvanç Kılınç |
Anımsama ve unutmanın temsilleri: İzmir Enternasyonal Fuarı ve Kültürpark’ın hafıza katmanları | Emel Kayın |
Modern ve ulusal bir kimlik arayışında değişen formlar ve anlamlar: 1930’larda İzmir’in Kültürpark’ı ve çevresi | Kalliopi Amygdalou |
Soğuk Savaş’ın ideolojik fay hattında bir modernlik sahnesi: 1950’lerde İzmir Enternasyonal Fuarı’nda Amerikan sergileri | Emre Gönlügür |
Apollo ve Sputnik’in Kültürpark macerası | Sezgi Durgun |
İzmir Fuarı, Kültürpark ve Türkiye’nin inşası | T. Elvan Altan |
İzmir Enternasyonal Fuarı pavyonları (1936-1940) | Yüksel Pöğün - Zander |
İzmir Fuarı’nda modernitenin mekânları, modernizmin çevirisi: Ada Gazinosu (1937-1958) | Meltem Gürel |
İç mimarlık mesleğinin gerçekleşme mecralarından biri olarak Kültürpark ve İzmir Fuarı | Emine Görgül, Nilay Ünsal Gülmez |
Kültürpark’ın bilinmeyen tasarımcısı Mesut Özok: Bir otobiyografik yapı-söküm ve biyografik yeniden-inşa denemesi | Deniz Güner |
Kolektif bellek ve kamusal alan: Kültürpark’ın anımsattıkları ve mekânsal dönüşümü | Işın Can, S. Bahar Durmaz Drinkwater |
Karşı-tarihler, karşı-bellekler | Gülsüm Baydar |
Kitabın Adı | İzmir Kültürpark'ın Anımsa(ma)dıkları |
Alt Başlık | Temsiller, Mekânlar, Aktörler |
ISBN | 9789750518140 |
Kapak Görseli | 1960 İzmir Fuarı’nda Amerikan pavyonunda sergilenen Philadelphia şehrinin maketi |
Yayın No | İletişim - 2202 |
Dizi | Memleket Kitapları - 28 |
Alan | Tarih |
Sayfa | 384 sayfa |
En | 130 mm |
Boy | 195 mm |
Ağırlık | 315 gr |
Perakende Satış Fiyatı | 290,00 TL |
Baskı | 1. baskı - Ağustos 2015 |
Derleyen | Burkay Pasin, Kıvanç Kılınç, Ahenk Yılmaz |
Editör | Tanıl Bora |
Dizi Kapak Tasarımı | Ümit Kıvanç |
Kapak | Suat Aysu |
Uygulama | Hüsnü Abbas |
Düzelti | Adem Erkoçak, Dilek Büyük |
Baskı | Sena Ofset |
Cilt | Sena Ofset |