Şarkıdaki Şiir20. Yüzyılda Popüler Müziğin Edebi Yüzü
Müzik ile edebiyat öteden beri hep yakın olmuş; hatta iç içe geçmiş, birbirlerini beslemiş ve zenginleştirmiş sanatlar. Birini anmak, çok geçmeden öbürünü de akla getiriyor. Popüler müziğin şarkı formu çoğu zaman edebiyatı önemsemiş ve duyguların daha güçlü ifade edilebilmesi için bahçesine edebiyatı “şarkı sözü” olarak davet etmiş; edebiyat da şarkı sözü yazarını etkisi altına alabilmiş.
Hilmi Tezgör önce dünyaca ünlü, haklarında çokça yazılıp çizilmiş ozan/şarkıcılar ve folk, rock, punk, dub şairleri üzerindeduruyor. Onların şiirleri ya da şiirsel nitelikteki şarkı sözleriyle popüler müziğin edebi yüzünü örneklendirmeye çalışıyor. Daha sonra ise belli başlı yazar, şair ve edebi akımlardan yola çıkarak bunların popüler müzik tarihindeki etkilerini değerlendiriyor. Yüz yılı aşan popüler müzik tarihinin edebiyatla ilişkisine genel ama mümkün olduğunca kapsayıcı bir bakış getiren Şarkıdaki Şiir, Bob Dylan’dan Brecht’e, Leonard Cohen’den Camus’ye, Led Zeppelin’den Tolkien’e uzanan geniş bir yelpazede, ses ile sözün birbiriyle bütünleşmelerini ele alıyor.
“Elinizdeki kitap müzik ile şiir arasındaki bağlantıyı inceleyen, okuru müziğin politik ve kültürel etkileri üzerine düşünmeye çağıran bir kitap. Küçük oylumlu ama pek çok bilgi sunan, bunu yaparken kimi tezler ortaya koymayı da ihmal etmeyen bir kitap. Tezlerinden biri (değişik türleriyle birlikte) popüler müziğin lirik bir ifade biçimi, estetik bir deneyim olduğu, hayatın çok farklı alanlarına dokunduğu ve dokunduğu her yerde etkide bulunduğu, iz bıraktığı. Tam da bu nedenle, dinleme alışkanlığımızın değişmesine, dönüşmesine katkıda bulunacak bir çalışma. Bu kadarla kalmıyor. Daha doğrusu, bunu ikinci bir çağrı izliyor: Hayatı yeniden şiirselleştirme çağrısı. Aslında bu hem bir çağrı hem de bir sav. Hayat uzun bir zaman önce şiirselliğini yitirdi ve bizim şimdilerde yokluğunu en çok hissettiğimiz de bu. Şiirsel bir hayat…” Halil Turhanlı
1968’de İstanbul’da doğdu. Avusturya Lisesi’nde okudu. Dergicilik, yayınevi editörlüğü ve müzik yazarlığı yaptı. Yüksek lisansını Boğaziçi, doktorasını İstanbul Üniversitesi’nde tamamladı. 1992’den bugüne çeşitli dergi, gazete ve antolojilerde şiirleri, şiir ve şarkı sözü çevirileri, edebiyat ve müzik konulu yazıları yayımlanıyor. 1995’te kurulduğundan beri Açık Radyo'da Vertigo isimli müzik programını hazırlıyor. Yeditepe ve Sabancı Üniversitelerinin ardından öğretim üyeliğini Almanya’da, Duisburg-Essen Üniversitesi’nde sürdürüyor. Modern Türk Edebiyatı, Modern Türk Şiiri, Edebiyat Kuramları, Karşılaştırmalı Edebiyat ve Popüler Müzik-Edebiyat İlişkisi alanında dersler veriyor, çalışmalar yapıyor.
Kitapları: Geçişli Fiiller (Şiir- Altıkırkbeş, 2003), Şarkıdaki Şiir: 20. Yüzyılda Popüler Müziğin Edebi Yüzü (İletişim Yayınları, 2012), “Bin Atlı Akınlarda Çocuklar”: Ortaokul Türkçe Ders Kitaplarında Şiir (1929-2005) (İletişim Yayınları, 2013)
Çeviri şiir kitapları: Hermann Hesse / Seçilmiş Şiirler (Altıkırkbeş, 1994), Erich Fried / 41 Aşk Şiiri (İyi Şeyler, 1998), Karl Krolow / Dünyanın İşaretleri (Yapı Kredi Yayınları, 1999), Konrad Bayer / Kuşların Yüzeyi (Encore Yayınları, 2014)
Derleme kitabı: “Korkuyu Beklerken” Gelenler: Oğuz Atay Öyküleri Üzerine Yazılar (İletişim Yayınları, 2011).
Kitabın Adı | Şarkıdaki Şiir |
Alt Başlık | 20. Yüzyılda Popüler Müziğin Edebi Yüzü |
ISBN | 9789750510915 |
Yayın No | İletişim - 1792 |
Dizi | Bugünün Kitapları - 140 |
Alan | Popüler Kültür, Edebiyat Eleştirisi ve Tarihi |
Sayfa | 172 sayfa |
En | 130 mm |
Boy | 195 mm |
Ağırlık | 147 gr |
Perakende Satış Fiyatı | 41,00 TL |
Baskı | 1. baskı - Eylül 2012 |
Yazar | Hilmi Tezgör |
Editör | Kıvanç Koçak |
Kapak | Suat Aysu |
Uygulama | Hüsnü Abbas |
Düzelti | Oben Üçke |
Baskı | Sena Ofset |
Cilt | Sena Ofset |